Menu

De functies van schema’s: waarom hebben we ze?

  • Nuttig: ze helpen ons de wereld te organiseren en te begrijpen, en om de gaten in onze kennis op te vullen, het werkt als hulpmiddel zodat veel van wat rondom ons gebeurt, voorspelbaar is.

Vergelijken met mensen die lijden aan het syndroom van Korsakov: mensen met deze stoornis verliezen het vermogen om nieuwe herinneringen te vormen waardoor ze elke situatie moeten benaderen alsof ze die voor het eerst meemaken. Zelfs als ze die in de werkelijkheid al een paar keer hebben meegemaakt.

Lees meer...

Resultaten verklaren vanuit SCHEMA-theorie

Bij beide onderzoeken waren de fouten te wijden aan het feit dat proefpersonen maar heel even mochten nadenken over wat ze gingen doen. Reacties die snel en ongecontroleerd waren. Ze waren dus het gevolg van automatisch denken dat mss geworteld is in de typisch Amerikaanse stereotypen over Afro-Amerikanen en geweld, vele Amerikanen zien afrikaanse amerikanen (meer) crimineel.
Spontane reacties worden gevoed door allerlei bronnen/ervaringen uit het verleden bv.misdaden.

Opmerking: zie ook IAT- test (Implicit Association Test)

Meten van impliciete attitudes t.a.v. “objecten” door middel van de sterkte van associatie met positieve en negatieve evaluatie.

Lees meer...

Onderzoek Correl et al

  • Opdracht: videospel dat de deelnemers moesten spelen waarbij gevaarlijke personen uitgeschakeld moesten worden. Ze moesten zo snel beslissen als een politieagent, schieten of niet schieten? Ze kregen foto’s te zien van blanken en afro-amerikanen in een alledaagse situatie (op het trotoir, in het park,…) met ofwel een werktuig in hun handen ofwel een wapen. Zij moesten dan op een knop met “schieten” drukken als de persoon een wapen vasthad of op de knop “niet schieten” als de persoon geen wapen vasthad.
  • Onafhankelijke variabele: ras van de persoon + wapen of niet
  • Afhankelijke variabele: schietgedrag
  • Resultaat: Er wordt meer ten onrechte geschoten naar een zwarte dan naar een blanke, de zwarte wordt minder ontzien dan de blanke.
Lees meer...

Onderzoek van Payne

  • Er werden foto’s per paar aangeboden (1 foto was een persoon, de ander foto was een object)
  • Deelnemers: niet-zwarte studenten
  • Opdracht: zo snel mogelijk oordelen over de tweede foto, het object want hoe sneller een reactie komt  hoe meer je er vanuit kan gaan dat die reactie afkomstig is van automatische processen
  • Onafhankelijke variabele: persoon die blank of Afrikaans-amerikaan is
  • Afhankelijke variabele: herkenning van het object als pistool of werktuig
  • Resultaat: er zijn meer missers (werktuig als pistool aanzien) na de foto van Afrikaans-amerikaan
  • Opmerkelijk: als de vraag is: reageer zo juist mogelijk  mensen denken er gecontroleerd over na, er zijn veel minder missers
  • Zo’n stereotypes kunnen dus een rol spelen bij bv. Agenten: trekt iemand een pistool of niet?
Lees meer...

Mensen als alledaagse theoretici: automatisch denken met schema’s

  • We gebruiken schema’s, mentale structuren die onze kennis over de sociale wereld organiseren rond thema’s of subjecten en die invloed hebben op de informatie die mensen opmerken, waarover ze nadenken en die ze zich herinneren. Bv. Als we iemand voor het eerst ontmoeten, beginnen we niet bij nul om te bepalen hoe hij of zij is, we categoriseren de betrokkenen als eerstejaarstudent of iemand zoals mijn nichtje,…
  • Schema’s bevatten onze basiskennis en de indrukken die we gebruiken om wat we over de sociale wereld weten te organiseren en om nieuwe situaties te interpreteren.
  • Schema’s gebruiken we bij mensen die we stereotyperen of categoriseren (“dit is iemand zoals….) of in situaties waarin we terechtkomen (moet ik hier knikken, de hand schudden, zoenen,…?)
  • Ze beïnvloeden ook de manier waarop we naar de werkelijkheid kijken: de informatie die we opmerken, waar we over nadenken en die we onthouden
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen