Menu

Onderzoek Rosenthal & Jacobson (self-fulfilling prophecy)

Self-fulfilling prophecy: situatie waarbij mensen 1) een verwachting hebben over hoe iemand is, die 2) van invloed is op de manier waarop ze zich tegenover die persoon gedragen, waardoor 3) die persoon zich consistent met deze verwachtingen gaat gedagen, waardoor hun verwachting uitkomt.

  • Bij alle kinderen wordt een IQ-test afgenomen. De onderzoeken vertellen aan de leerkrachten dat sommige leerlingen zo goed gescoord hadden dat ze het komende jaar zeker zouden uitblinken. Dit was willekeurig gekozen, er was niet echt reden om dit te zeggen op basis van de IQ-test. Aan het einde van het schooljaar doen de onderzoekers bij alle kinderen opnieuw een IQ-test. Merkwaardig is dat de IQ’s van de kinderen die bestempeld werden als uitblinkers ook effectief meer is gestegen dan de IQ’s van de andere leerlingen. De verwachtingen van de leerkrachten waren realiteit geworden.
  • Het gedrag van de leerkrachten is helemaal niet bewust maar een voorbeeld van automatisch denken, nl. self-fulfilling prophecy
Lees meer...

Onderzoek Ross et al. (perseverance effect)

  • Deelnemers moesten een taak uitvoeren, ze kregen daar feedback over. Later bleek dat die feedback willekeurig was. Na dit gezegd te hebben en de deelnemers er effectief ook van hebben proberen te overtuigen, moesten de deelnemers een vragenlijst invullen over hoe ze dachten dat ze het werkelijk gedaan hadden. De meeste die positieve feedback gekregen hadden, dachten dat ze het beter hadden gedaan dan in de werkelijkheid, diegenen met negatieve feedback dachten dat ze het slechter hadden gedaan dan in de werkelijkheid. (= perseverance effect)
  • Perseverance-effect: de bevinding dat de opvattingen van mensen over zichzelf en de sociale wereld aanhouden ondanks bewijzen van het tegendeel.
Lees meer...

Onderzoek Bargh & Pietromonaco (priming op onbewust niveau)

  • Opdracht: woorden die te maken hadden met vijandigheid of neutrale woorden een fractie van een seconde op een computerscherm laten zien, zo snel dat mensen alleen een lichtflits zagen. Vervolgens moesten de proefpersonen een tekst lezen waarin iemand beschreven werd die zich op een manier gedroeg die zowel vijandig, als niet-vijandig geïnterpreteerd kon worden. Ook hier interpreteerden de proefpersonen Donald’s gedrag aan de hand van kenmerken die hen middels priming ingeprent waren.

De hardnekkigheid van weerlegde schema’s

  • Zelfs als een schema fout is en de persoon het beseft, kan het doorwegen in zijn gedrag.
Lees meer...

Onderzoek Higgins et al. (priming op bewust niveau)

  • Opdracht: mensen moesten woorden memoriseren in het eerste deel, daarna moesten ze een tekstje lezen over Donald.
  • Dekmantel: deelnemers kregen te horen dat ze deel zouden nemen aan twee afzonderlijke onderzoeken. Het eerste, een onderzoek naar perceptie, het tweede een onderzoek naar begrijpend lezen.µ
  • Onafhankelijke variabele: positieve of negatieve trekwoorden
  • Afhankelijke variabele: Impressie van een persoon na het lezen van een ambigue beschrijving
  • Resultaat: de mensen die positieve trekwoorden hadden gememoriseerd, hadden een positief van Donald ze vonden hem avontuurlijk,…. De mensen die negatieve trekwoorden hadden gememoriseerd vonden hem eerder roekeloos,…. Enkel als de trekwoorden toepasselijk zijn, hebben ze een invloed op de impressie!
Lees meer...

Welke schema’s worden toegepast? Toegankelijkheid en priming

  • We hebben talloze schemata beschikbaar
  • Voor een gegeven situatie kunnen er ook meerdere beschikbaar zijn
     Sommige zijn chronisch beschikbaar (omwille van gewoonte) bv. Verschil tussen mannen en vrouwen

Anderen zijn tijdelijk beschikbaar (omwille van priming). Zij drukken minder hun stempel maar soms wel tijdelijke activatie, tijdelijke verhoging gebruik van de schema’s = priming

  • We gebruiken steeds de meest beschikbare
  • Priming: het proces waarbij recente ervaringen de toegankelijkheid van een schema, kenmerk of concept verhogen. Activatie van een mentaal construct.
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen