Menu

Attributietheorie van Kelly

Covariatie principe: Een principe uit de attributietheorie. Houdt in dat gedrag wordt gerelateerd aan factoren die er zijn wanneer het gedrag voorkomt en er niet zijn als het gedrag niet voorkomt. Dit wordt ook in de wetenschap toegepast en door mensen.

Drie informatie stromen die onderscheiden kunnen worden bij het covariatie principe:

  • Consensus: reageren anderen hetzelfde in die situatie?
  • Distinctiviteit: reageert de persoon ook zo in andere situaties?
  • Consistentie: reageert de persoon altijd zo in deze situatie (ander tijdstip)?
Lees meer...

Jone's correspondent inference theory

Iedereen van ons probeert gedrag te begrijpen door deze te observeren en te analyseren.

3 factoren onderscheiden

  • Vrije keuze
  • Sociaal wenselijk
  • Gevolgen

Voorbeeld (bv Piet slaagt of zakt voor zijn tentamen Psychologie) van een intern-stabiele, intern-instabiele, extern-stabiel en extern-instabiele attributie:

  • Intern-stabiel: aanleg
  • Intern-instabiel: slecht geleerd
  • Extern-stabiel: vak te moeilijk
  • Extern-instabiel: te warm in het lokaal
Lees meer...

Van elementen naar karakteristiek

Om mensen te begrijpen en te voorspellen moeten we de mensen hun karakter beter kennen.

Attributie: Het toeschrijven van oorzaken aan gebeurtenissen, gedrag/ prestatie/ uitspraak van jezelf en anderen.

Twee manieren waarop mensen attribueren (d.w.z. oorzaken toekennen):

Van externe attributie is sprake als oorzaken worden gezien als liggend buiten de betrokkene. Wanneer iemand zakt voor een examen dan is de uitspraak “dat komt doordat de verwarming zo hoog stond dat ik me niet kon concentreren” een voorbeeld van externe attributie; Persoonlijke attributie

Van interne attributie is sprake als oorzaken worden gezien als liggen binnen de betrokkene. Wanneer iemand zakt voor een examen dan is de uitspraak “dat komt doordat ik te dom ben voor dit examen” een voorbeeld van interne attributie. Situationele atributie

Mensen hebben de neiging om te attribueren op een wijze die prettig is voor het eigen zelfbeeld. Bij prettige gebeurtenissen wordt er meestal intern geattribueerd, terwijl bij vervelende gebeurtenissen meestal extern geattribueerd wordt. (zie H3; 4 manieren om zelfwaardering te beschermen)


Psychologische onderzoeken wezen uit dat mensen vrijwel automatisch attribueren wanneer zij gedrag van anderen waarnemen, en daaraan conclusies verbinden over de persoonlijkheid van die ander.

Lees meer...

Elementen van sociale perceptie

Om mensen te begrijpen maken we gebruik van verschillende ‘hints’. Deze hints samen vormen een beeld. Een beeld waardoor we mensen ‘beter’ begrijpen. Deze hints komen van:

  • Personen
  • Situaties
  • Gedrag

Personen

Snapshot Eerste indruk waarbij je een mening vormt over een persoon die je nog niet kent.

Phrenology De wetenschap die zegt dat persoonlijkheid af te lezen is van de vorm van iemands hoofd.

We worden in onze eerste indruk beïnvloed door verschillende aspecten kijk naar onderzoeken:

  • Aldert Vrij (1997):

Mensen beoordelen mensen gekleed in zwart als meer agressief dan mensen gekleed in een andere kleur.

Robert Young and others (1993):

Mensen met een naam die minder hip is worden in eerste instantie minder intelligent knap en populair geschat dan mensen met een naam populairder in de jongere generatie.

Leslie Zebrowitz-McArthur (1986)

Mensen met babyface features worden gezien als warm, naïeve, zwak eerlijk etc.

Andere kenmerken waarop mensen worden beoordeelt zijn; gewicht, huiskleur, haarkleur, tattoos, bril, facial beauty en andere uiterlijke kenmerken.

Waarom beoordelen wij mensen zo snel op de babyface features?

We zijn geprogrammeerd om zachtaardig te reageren op kinderlijke kenmerken zodat echte baby’s goed worden behandelt.

  • We hebben geleerd om daar zachtaardig op te reageren en generaliseren dit naar volwassenen.
  • Wellicht is er daadwerkelijk een link tussen deze uiterlijke kenmerken en vertoont gedrag.
  • Met andere woorden we weten het niet!!!

Geen van bovenstaande verklaringen verklaart andere vormen van eerste indruk. Is het aangeboren dat brildragende bijvoorbeeld minder slim of juist slimmer zijn (onwaarwschijnlijk)? Hebben we dit geleerd (mogelijk)? Of zegt het daadwerkelijk iets (mogelijk)? Als je je ogen laat laseren geen bril meer draagt ben je dan een ander persoon of zijn we dan niet meer in staat om een goede inschatting te maken? Zijn onze eerste indrukken überhaupt wel betrouwbaar?

Situaties

Scripts Voorgeprogrammeerde kenmerken die in ‘veel’ voorkomende situaties worden verwacht.

Door deze scripts / verwachtingen is het mogelijk om te anticiperen op doelen, gedrag en uitkomsten die waarschijnlijk gebeuren in een bepaalde setting. Denk bijvoorbeeld aan een etentje. Door onze scripts weten we hoe we ons moeten gedragen door bijvoorbeeld met mes en vork te eten, niet naar het toilet gaan tijdens het diner en wanneer we bijvoorbeeld moeten afrekenen etc.

Sociale scripts (of schemata): aangeleerde set van regels en verwachtingen; hoe werken deze bij het sociale waarnemen?

  • Ø We hebben meer aandacht voor schematische informatie
  • Ø We interpreteren gedrag op basis van aanwezige schema’s

(Trope 1986; mensen verwachtte bangen mensen te zien. Dit zagen ze ook op de gezichten. Ze verwachtte blije mensen te zien mensen bij dezelfde foto’s. Ook dit is wat ze zagen. Zien wat ze verwachtten te zien)

  • Ø We onthouden schematische informatie beter

Gedrag

Mensen geven mening aan gedrag door gedragingen op te delen en daar een oordeel aan toe te kennen. De manier waarop dit gebeurt beïnvloed sterk de interpretatie van het gedrag.

Fine units Wanneer mensen gedrag in kleinere units observeren zien ze meer betekenisvolle acties, onthouden beter dan mensen die in grote units observeren. Zij zijn meer bekend met de geobserveerde en dit lijdt tot een grotere attractie. Onbekend maakt onbemind.

Non-verbaal gedrag: Gedrag dat gevoelens onthult zonder woorden. Gezichtsuitdrukking, lichaamstaal en vocale hints (schreeuw).

Charles Darwin (1872)

Bepaalde expressies van emoties zijn gelijk over de hele wereld. Het is van levens belang om emoties te herkennen

Zes primaire emoties:

  • blij
  • angst
  • verdriet
  • boos
  • verrast
  • verafschuwing

Herkennen van deze emoties stelt de mens in staat om snel en vaak accuraat gedrag te beoordelen. De mens is beter in het herkennen van emoties wanneer deze bekend is met de persoon. Dus hoe beter je iemand kent hoe beter je iemand kan inschatten.

Maar kunnen wij ook onderscheiden als mensen liegen?

Dat kunnen wij slecht (53% accuraat)

Specialisten (64% accuraat)

Komt door:

We letten op de verkeerde kenmerken! Met name op het gezicht deze kunnen we echter redelijk goed controleren.

Mensen zijn slecht in staat om waarheid van leugens te onderscheiden; enkele kenmerken, waarop je moet letten als je wil achterhalen of iemand de waarheid spreekt:

  • Ø Er worden meer nerveuze bewegingen gemaakt met de handen en voeten
  • Ø De leugenaar praat met een hogere stem, praat langzamer en maakt zinnen vaak niet af
  • Ø Leugenaars zoeken heel veel of juist heel weinig oogcontact
  • Ø Micro-expressies

Lees meer...

Zelfbewustzijnstheorie

Op het zelf gericht. Aandacht leidt tot het bemerken van zelfdiscrepanties en daardoor motiveert het tot het vermijden van het zelfbewustzijn of tot gedragsverandering.

  • In bepaalde situaties (spiegels, camera’s, voor een publiek) wordt het zelfbewustzijn verhoogd. Sommige mensen zijn zelfbewuster dan anderen.
    • Onderzoek met kinderen die 1 snoepje mogen pakken en er meer pakken als er geen spiegel staat en er minder pakken als er wel een spiegel staat.
  • Zelfbewustzijn richt de aandacht op de zelfdiscrepanties en kan een tijdelijke reductie van de zelfwaardering tot gevolg hebben.

Om met dergelijke discrepanties te kunnen omgaan, kan men:

  1. Het gedrag aan de standaarden aanpassen (zelfdiscrepanties verminderen),
  2. Zich afkeren van situaties die de aandacht op het zelf richten (zelfbewustzijn vermijden). Alcoholisme, druggebruik, masochisme kunnen worden beschouwd als een middel om het zelfbewustzijn te ontvluchten. (!dronken zelfinflatie)

Welke van de 2 wordt gekozen is afhankelijk van de verwachte reductie van de zelfdiscrepantie.

Zelfrichtende personen + situaties: induceren verhoogd zelfbewustzijn. Vb experiment met de letter “E” op voorhoofd schrijven.

  • Privaat zelfbewustzijn persoonlijkheidskenmerk van personen die introspectief zijn en vaak aandacht hebben voor hun interne toestand.

 Letter E leesbaar voor zichzelf.

  • Publiek zelfbewustzijn:persoonlijkheidskenmerk van personen die aandacht hebben voor zichzelf als een sociaal object, zoals gezien door de anderen.

 Letter E leesbaar voor anderen spiegelschrift.

Limieten zelf regulatie:

  • Ø Ironische processen leiden er soms toe dat de inspanningen tot verhoogde zelfcontrole een averechtse uitwerking hebben, met als gevolg dat men anders denkt en zich anders voelt dan aanvankelijk de bedoeling was. De kans tot mislukken stijgt naarmate men harder een gedachte, een gevoel, … probeert te onderdrukken.
  • Ø Sport: te hoog zelfbewustzijn, dat gepaard gaat met overdreven aandacht voor de ledematen, … kan de soepele prestaties hinderen.

Vb “denk niet aan een witte beer”, “beweeg niet”

Mechanismen van zelfverheerlijking

  • Ø De meeste mensen hebben een hoge dunk van zichzelf en beschermen hun zelfwaardering. Voorbeelden:
    • Overdreven optimisme mbt de toekomst
    • Bijna iedereen scoort zichzelf boven het gemiddelde
    • Men overschat zijn bijdrage tot de groep
    • Naam-letter-effect: men vindt de letters uit de eigen naam mooier dan de andere letters van het alfabet.

Implicit egotism; Onbewust zelfverheerlijking

tweefactor-theorie van emoties;

de theorie dat de emotiebeleving gebaseerd is op twee factoren: fysieke opwinding en een cognitieve interpretatie van deze opwinding

  • Ø Er bestaan 4 manieren om zelfwaardering te beschermen:
    • Via zelfdienende cognities: succes aan zichzelf toeschrijven, maar de schuld voor een mislukking op anderen schuiven. Vb construeren van uitgebreide theorieën om de rooskleurige toekomst te ondersteunen.
    • Zelfhandicapering: gedrag bedoeld om de eigen prestaties te ondermijnen en zichzelf zo een excuus te bezorgen voor de mislukking. Vb door druggebruik of door minder inspanningen te leveren Voordelen: geeft een uitleg voor de mislukking en als men tegen de eigen verwachting in toch slaagt is dit een extra stimulans voor de zelfwaardering omdat men bekwamer is dan men had gedacht. Welke van deze 2 voordelen men nastreeft is afhankelijk van de zelfwaardering. "Sandbagging"
    • Birging (Bask In Reflect Glory): mensen koesteren zichzelf dikwijls aan het succes van anderen en blazen hun zelfwaardering op door associaties met succesvolle anderen. Gaat samen met een even grote neiging tot “uitsluiting van de mislukking van anderen”. "Corf" (Cut off reflected failure)
    • Neerwaartse sociale vergelijkingen: mensen vergelijken zichzelf vaak met anderen die minder gelukkig, minder succesvol of minder welstellend zijn. Het is voor de meeste mensen een grote steun te beseffen dat de levensproblemen van anderen nog groter zijn dan de hunne. Vb borstamputaties
  • Ø Als anderen hen overtreffen op domeinen die ze zelf belangrijk vinden, worden ze jaloers en distantiëren ze zich à sociale vergelijkingsjaloezie
  • Ø Als ze overtroffen worden op domeinen die niet zelfrelevant zijn, voelen ze zich trots en zoeken ze contact à birging door reflectie.
  • Ø Op onvermijdbare opwaartse vergelijkingen reageert men door de betere persoon de hemel in te prijzen. “Hij/zij is geniaal! En dus ben ikzelf toch nog niet zo slecht.”

Zijn positieve illusies adaptief?

  • Ø Personen met een lage zelfwaardering of depressieve gevoelens hebben doorgaans een meer accuraat zelfbeeld.
  • Ø Recent onderzoek wijst uit dat sommige positieve illusies adaptief zijn en dus resulteren in een hoge zelfwaardering en een goede psychische gezondheid.
  • Ø Een alternatieve opvatting is dat dergelijke illusies zelfhinderende gedragspatronen in de hand werken en dat mensen met een opgeblazen zelfbeeld minder sympathiek overkomen.
  • Ø Effecten van positieve illusies zijn op lange termijn onduidelijk.

Zelf presentatie

  • Ø Zelf presentatie is het proces waarbij men probeert vorm te geven aan de indruk die men op anderen maakt en zelfs aan de indruk die men van zichzelf heeft.

De twee zijden van zelfpresentatie

  • Ø Er zijn 2 fundamentele motieven voor zelfpresentatie.
    • Strategisch motief: pogingen om de indruk van anderen zodanig vorm te geven dat men geliefd (get along) of geprezen (get ahead) wordt wegens zijn of haar capaciteiten. Bv persoonlijke advertenties, politieke campagnes,…
    • Zelfverificatiemotief: pogingen om aan de indruk van anderen vorm te geven zodat men gezien wordt zoals men zichzelf ziet. Geldt zowel voor personen met een hoge als een lage zelfsturing. Het verlangen naar zelfverificatie is groter als de behoefte tot zelfverheerlijking.

Individuele verschillen in zelfsturing

Zelfsturing: neiging om het gedrag af te stemmen op de gangbare zelfpresentatienormen van de situatie.

Individuele verschillen in de manier waarop ze het eigen gedrag sturen om aan de eisen van sociale situaties te voldoen.

Mensen met een hoge zelfsturing passen hun gedrag aan naar gelang van de situatie waarin ze verkeren. Hebben een repertoire van zelfen waaruit gekozen kan worden. Zijn gevoelig voor strategische zelfpresentatie. Beschouwen zichzelf als pragmatisch, flexibel en adaptief. Worden beschouwd als wispelturig of als onechte opportunisten.

Mensen met een lage zelfsturing gedragen zich consistenter en tonen altijd wat zij als hun ware zelf beschouwen. Prefereren zelfverificatie. Maken zich weinig zorgen over de sociale wenselijkheid van hun gedrag. Beschouwen zichzelf als principieel, rechtuit, … Worden beschouwd als pretentieloos, koppig, ongevoelig voor de omgeving, compromisloos.

⇒ Noch een hoge noch een lage zelfsturing is echt ongewenst, behalve als ze tot het uiterste wordt doorgedreven.

De gemiddelde zelfsturingscores dalen naarmate men ouder wordt.

Lees meer...

Zelfwaardering

Zelfwaardering/achting;

De affectieve component van het zelf, bestaande uit positieve en negatieve zelfbeoordelingen. Niet stabiel, maar variabel!

De behoefte aan zelfwaardering

  • Ø Leary: De mens is een sociaal dier dat gedreven wordt door contact met anderen en hun goedkeuring. Zelfwaardering kan hier worden gezien als een 'sociometer theory'.
  • Ø Greenberg: Zelfwaardering vermindert de doodsangst
  • Ø Mensen hebben behoefte aan zelfwaardering en zien zichzelf graag in een positief daglicht.
  • Ø Mensen met een lage zelfwaardering raken vaak verstrikt in een vicieuze cirkelvan zelf hinderend gedrag.
    • Lage zelfwaardering > negatieve verwachting > weinig inspanning + hoge bezorgdheid > mislukking > zelfverwijt > lage zelfwaardering

Zelfwaardering; De combinatie van hoe men zichzelf ziet en hoe men zichzelf wil zien. Grote zelfdiscrepanties (barrière tussen wat je bent en wat je zou willen zijn) worden met negatieve gemoedstoestanden geassocieerd.

Zelfgidsen; (self-guides) of persoonlijke maatstaven: “hoe moet ik zijn?”, “hoe zou ik willen zijn?”

Higgens stelt dat we zelfwaardering afhangt van een aantal factoren:

  1. Is er een dicrepantie tussen het gewenste beeld en het huidige beeld
  2. de waarde die men hecht aan de dicrepantie
  3. Hoeveel aandacht besteden we er aan. Hoe meer tijd erger je het gaat vinden.

normatief zelf (hoe zou je moeten zijn?) ---> ideale zelf (hoe zou je willen zijn?)

  • Ø Discrepanties tussen het werkelijke zelf en het ideale zelf kunnen worden gekoppeld aan gevoelens van ontgoocheling en depressie.
  • Ø Discrepanties tussen het werkelijke zelf en het normatieve zelf worden gekoppeld aan schaamte, schuldgevoel en angst.
  • Ø Over het algemeen denken mensen weinig aan zichzelf.
  • Ø Mannen hebben over het algemeen meer zelfvertrouwen evenals Afrikaanse Amerikanen.

Pancultural: Universeel

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen