Menu

VISUELE & AUDITIEVE VERBINDINGEN

  • zien
    • dieren met de ogen aan de zijkant: volledige kruising
    • mensen en sommige dieren: kruising van gezichtsveld

- linker gezichtsveld  rechter hersenhelft, en vice versa

  • horen
    • beide oren  beide hemisferen
    • een hemisfeer geeft iets meer aandacht aan het geluid van het contralaterale oor
Lees meer...

PSEUDOWETENSCHAP…

  • internet: “Een goede of minder goede samenwerking van beide hersenhelften uit zich op tal van wijzen, onder andere in de wijze waarop armen en benen met elkaar samenwerken, of men contact heeft met alle delen van het lichaam en de eigen gevoelens, daarover kunnen praten en deze kunnen uiten.
  • onzin!
    • bijna alle taken gebruiken sowieso beide hemisferen
    • persoonlijkheid wordt niet bepaald door slechte communicatie tussen hemisferen
    • teveel speculatie op basis van een ‘paar’ verschillen tussen linker en rechter hemisfeer
Lees meer...

LINKER EN RECHTER HERSENHELFT

  • sommige functies zijn gelateraliseerd
    • bekendst: taal (meestal, grotendeels) links; bij twee taalcentra (links en rechts): vaak stotteren
    • linker hemisfeer (LH): analytisch, logisch, exact rekenen, grammatica, actiegericht
    • rechter hemisfeer (RH): holistisch, intuïtief, schattend rekenen, intonatie, aandacht-gericht, emotieherkenning, ruimtelijk
    • lees ‘B’: meer LH activiteit (analytisch)

lees ‘H’ : meer RH activiteit (holistisch)

  • overdrijf het effect van lateralizatie echter niet…
Lees meer...

LINKER EN RECHTER HERSENHELFT

  • lichaam-hersenverbindingen
    • contralateraal (gekruiste hemisferen), gevoel, visus, spieren ledematen, ~gehoor
    • bilateraal: rompspieren, gezichtsspieren
    • ipsilateraal: smaak, reuk

  • oorzaak kruising onduidelijk
    • wellicht is in de evolutie de kop 180° gedraaid t.o.v. romp (vgl. insecten)
Lees meer...

SAMENVATTEND

  • er is niet één hersengebied voor leren, diverse gebieden werken samen
  • er bestaan verschillende vormen van geheugen, gespecialiseerd in de opslag van procedures, semantische kennis, etc.
  • veranderingen in synapses vormen een basis voor leren en geheugen 
Lees meer...

LTP MECHANISME

1)postsynaptisch in glutamaat-receptoren (komen in het gehele brein voor)

  • AMPA (gewone glutamaat) receptor: opening door glutamaat en AMPA  laat natrium door  depolarizatie (in dendriet geen actiepotentiaal!)
  • depolarizatie: NMDA receptor  laat natrium en calcium door  calcium selectedert CaMKII eiwit  beïnvloedt synapse, namelijk
  • meer, gevoeligere en beter gepositioneerde AMPA receptoren, soms meer NMDA receptoren, meer dendrietvertakkingen, meer parallelle synapsen
  • dus: veel glutamaat  NDMA receptoren ook geopenend  AMPA receptoren reageren sterker

2)presynaptisch: retrogade transmitter (m.n. NO) versterkt ook de presynaptische activiteit

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen