equilibration
- Gepubliceerd in Psychologie
- Reageer als eerste!
het zoeken naar mentale balans tussen cognitieve schema’s en informatie uit de omgeving. Hierdoor komen de daadwerkelijke veranderingen in het denken.
het zoeken naar mentale balans tussen cognitieve schema’s en informatie uit de omgeving. Hierdoor komen de daadwerkelijke veranderingen in het denken.
Kinderen denken volgens hem anders dan volwassenen. Kinderen weten nog geen concepten van elkaar de onderscheiden en bij elkaar onder te brengen. De manier van denken veranderd radicaal maar langzaam. 4 factoren:
de specialisatie van de twee hemisferen van de hersencortex.
Sommige leerstoornissen hebben een neurologische basis.
het proces waarbij neuronen worden omvat met wattige scheden welke myeline heet. Hierdoor gaat berichttransfers efficiënter.
De cerebrale cortex ontwikkeld zich langzamer dan de rest van de hersenen. Eerst komt het gebied van de fysieke motor-movements, dan komt zicht en gehoor en als laatst de frontale lobe welke de denkprocessen beheerst. De temporale lobe waarin emoties en taal zitten ontwikkelen zich zelfs tot in de basisschool/begin middelbare school.
kwaliteit van de hersenen om in zekere zin het aanpassingsvermogen en flexibiliteit te behouden.
kleine ruimten tussen neuronen, er worden chemische berichten overgegeven tussen deze ruimten.
Bij de geboorte hebben we alle neuronen die we ooit zullen hebben. Het aantal synapsen neemt toe in de eerste levensjaren. Alleen de neuronen die gebruikt worden overleven. Dit proces heet pruning (collegeaantekeningen).
Er zijn twee soorten overproductie en pruning. De ene is experience-expectant: (ontwikkeling) synapsen worden over geproduceerd en wachten op stimulatie. Deze vorm is erg belangrijk in grote delen van de hersenen. De tweede is experience-dependent: (leren) ‘use it or lose it’, hier worden synapsen gevormd die gebaseerd zijn op de individuele ervaringen. Wordt gebruikt bij individueel leren, zoals het leren uitspreken van een vreemde taal.