Menu

Diversity and identity

Vertrouwen en prestatie zijn reciproque gerelateerd. Ze hebben allebei invloed op elkaar. Voor de meeste groepen geld dat mannen meer vertouwen hebben in wiskunde en wetenschap. Verschillen tussen mannen en vrouwen zijn klein maar wel consistent over verschillende studies.

Als etnische minderheid jeugd kunnen er 4 dingen gebeuren in de zoektocht naar identiteit: 1) assimilatie (volledig overnemen van waarden en gedrag van meerderheid). 2) separated ( alleen maar omgaan met mensen van je eigen etniciteit). 3) marginality (leven in een meerderheid maar je daar onprettig voelen en deels jezelf blijven). 4) biculturalisme (ookwel integration genoemd, in beide culturen blijven).

Lees meer...

Zelf-concept: Begrijpen van onszelf

Self-concept: De kennis en overtuigingen van individuen over zichzelf,hun eigen ideeen, gevoelens, attituden en verwachtingen.

Self-esteem: de waarde die we onszelf geven over onze eigen karakteristieken, mogelijkheden en grdragingen. Het is dus een affectieve reactie. Dit wordt soms gezien als evaluerende deel van het self-concept.

Lees meer...

Blended families

ouders, kinderen en stiefkinderen samengenomen in een familie door te hertrouwen.

Baumrind gaf 4 soorten parenting styles: de manier van interactie met en het disciplineren van kinderen:

  1. Autoritarian parents: weinig warmte en veel controle. De kinderen moeten doen wat de ouders zeggen. Er wordt weinig gesproken over emoties. Straf is strikt maar er wordt geen misbruik van gemaakt. Ouders houden van kinderen maar zijn niet openlijk affectief.

Deze kinderen voelen meer schuld en zijn vaker gedeprimeerd.

  1. Autoritative parents: veel warmte en veel controle. Duidelijke grenzen en groot verwacht gedrag. Ze luisteren naar bezorgdheden en leggen dingen uit. Minder strikt gestraft en meer begeleiding. Ouders helpen kinderen denken.

Deze kinderen zijn gelukkig naar zichzelf en anderen.

  1. Permissive parents: veel warmte en weinig controle. Ouders zijn warm en zorgzaam maar met weinig regels en ze verwachten weinig wat betreft gedrag.

Deze kinderen hebben meer moeite met de interactie met peers.

  1. Rejecting/neglecting parents: weinig warmte en weinig controle. Het lijkt alsof ze het niks uitmaakt en geven niks om controle, communicatie en zorg voor de kinderen.

Bij scheiding zijn de eerste twee jaar voor jongens en meisjes het moeilijkst. Zonen van gescheiden ouders hebben een hogere score in gedragsmatige en interpersoonlijke problemen thuis en op school. Meisjes hebben moeite met mannen, ze worden meer seksueel actief en hebben moeite mannen te vertrouwen.

Er zijn verschillende vormen van agressie. De meest voorkomende is instrumental aggression: sterke acties gericht op het claimen van een object, plaats of privilege, niet bedoeld om iemand zeer te doen, maar daar kan het wel toe leiden. De tweede is hostile aggression: brutale, directe actie die bedoeld is om iemand iets aan te doen, dus ongeprovoceerd gedrag. Hieronder kan ook overt aggression vallen: dit is een fysieke aanval. Ook valt hieronder: relational aggression: verbale aanvallen en andere acties erop gericht om een sociale relatie kwaad te doen.

Je kunt voorkomen dat kinderen eenzaam worden. Hierbij spelen leraren een belangrijke rol. Er zijn voor hen een aantal mogelijkheden:

  • Zorg voor social skill training voor iedere student.
  • Creer interactiemogelijkheden door samenwerkingsopdrachten.
  • Richt je bij eenzame studenten op de talenten en sterke punten.
  • Creeer een geaccepteerde klas-gemeenschap.
  • Geef les in adaptieve coping strategieën.
  • Vergroot het self-esteem door verantwoordelijkheid te geven in de klas.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen