Menu

BESCHRIJF DE INVLOED VAN EEN STERKE CULTUUR OP ORGANISATIES EN MANAGERS.

- Culturen waarin belangrijke waarden diep en breed worden gedeeld.
- Hebben een sterke invloed op leden van de organisatie

Factoren die invloed hebben op de sterke cultuur

- Omvang van een organisatie
- Leeftijd van een organisatie
- Personeelsverloop
- Sterkte van de oorspronkelijke cultuur
- Helderheid van culturele waarden

-> Creëert een sterke betrokkenheid van het personeel
-> Helpt bij het werken en de socialisatie van nieuwe WN’s
-> Voedt betere organisatieprestaties door initiatief van personeel aan te moedigen

Lees meer...

BESCHRIJF DE 7 DIMENSIES VAN ORGANISATIECULTUUR.

- Organisatiecultuur
Het geheel van gemeenschappelijke opvattingen binnen een organisatie dat in hoge mate bepalend is voor hoe WN’s handelen


- De manier waarop we dingen doen
Bv. waarden, symbolen, rituelen, mythen, gebruiken, …

1. Focus op mensen (hoog - laag)

De mate waarin er bij managementbeslissingen rekening wordt gehoduen met de gevolgen voor de mensen binnen de organisatie.

2. Focus op teams (hoog - laag)

De mate waarin het werk rond team is georganiseerd, meer dan rond individuele personen.

3. Agressiviteit (hoog - laag)

De mate waarin WN’s een meer agressieve houding en onderlinge concurrentie dan samenwerking vertonen.

4. Stabiliteit

De mate waarin beslissingen en acties van een organisatie gericht zijn op het handhaven van de status quo.

5. Vernieuwing en het nemen van risico’s

De mate waarin WN’s aangemoedigd worden om vernieuwend te zijn en risico’s te nemen

6. Aandacht voor detail (hoog - laag)

De mate waarin WN’s worden verwacht dat ze nauwkeurig, analystisch en met aandacht voor detail te werk gaan.

7. Focus op resultaten (hoog - laag)

De mate waarin managers nadruk leggen op resultaten of uitslagen, meer dan op de manier waarop deze resultaten tot stand zijn gekomen.

Lees meer...

VERGELIJK DE TAKEN VAN DE MANAGERS VOLGENS DE OMNIPOTENTE EN SYMBOLISCHE OPVATTING.

1. De omnipotente opvatting

  • Managers zijn direct verantwoordelijk voor het succes of mislukken van een organisatie
  • De kwaliteit van de organisatie wordt bepaald door de kwaliteit van haar managers
  • Managers kunnen worden afgerekend op de prestatie van een organisatie maar het is moeilijk om goede of slechte prestaties direct toe te schrijven aan hun invloed op de organisatie


2. De symbolische opvatting

  • Veel van het succes van een organisatie is toe te schrijven aan externe krachten die buiten bereik van de managers liggen
  • De mogelijkheid van managers om uitkomsten te beïnvloeden worden bepaald en beperkt door externe factoren (bv. economie, klanten, concurrenten, …)
  • Managers symboliseren gezag en invloed door hun acties.

Lees meer...

LEG UIT WAAROM WE MOETEN KIJKEN NAAR DEZE TRENDS EN VRAAGSTUKKEN.

Lerende organisatie

  • Een organisatie die voortdurend kan leren en zich kan aanpassen en veranderen.


Kennismanagement

  • Het stimuleren van een leeromgeving waarin de leden van een organisatie bijleren.


Kwaliteitsmanagement

  • Managementfilosofie is gebaseerd op wensen en verwachtingen van de klant en gericht op een voortdurende verbetering van de werkprocessen
  • Geïnspireerd op de ideeën over Total Quality Management (klant, procesgericht, kwaliteit, empowerment van WN’s en accurate meting).
  • Kwaliteit is niet direct gerelateerd aan kosten
  • Slechte kwaliteit leidt tot lagere productiviteit.
Lees meer...

BESCHRIJF DE HUIDIGE TRENDS EN VRAAGSTUKKEN WAARMEE MANAGERS TE MAKEN KRIJGEN

1. Globalisering

  • Management in internationale organisaties
  • Politieke en culturele uitdagingen van werken in een mondiale markt
  • Werken met mensen uit verschillende culturen
  • Omgaan met antikapitalistisch verzet
  • Verplaatsing van banen naar lageloonlanden


2. Personeelsdiversiteit

  • Toenemende heterogeniteit van het personeelsbestand (sekse, herkomst, etniciteit, leeftijd, …)


- Vergrijzing

  • Oude WN’s die langer werken en niet met pensioen gaan
  • Toenemende kosten van publieke en private benfits voor oudere WN’s
  • Toenemende vraag voor producten en diensten die verband houden met de vergrijzing
  • . Ondernemerschap gedefinieerd Het structureren van nieuwe ondernemingen, als reactie op kansen


4. Ondernemerschapproces

  • Najagen van kansen
  • Innovatie van producten, diensten of methoden
  • Wens om continue groei van de organisatie


5. E-business

  • Het werk dat wordt uitgevoerd door een organisatie met elektronische verbinding tussen de belangrijkste bedrijfseenheden
  • E-commerce: de sales en marketingkost van een e-bussiness
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen