Menu

LEG INTUÏTIEF BESLISSEN UIT

Een onderbewust proces van beslissingen nemen, op basis van eerdere ervaringen en beoordelingen

- Cognitieve beslissingen
Managers nemen beslissingen onder behoud van vaardigheden, kennis en training

- Beslissingen onder behoud van emoties
managers nemen beslissingen onder behoud van gevoelens of emoties

- Beslissingen onder behoud van ervaringen
Managers nemen beslissingen onder behoud van eerdere ervaringen

- Beslissingen onder behoud van waarden en ethiek
Managers nemen beslissingen onder behoud van ethiek en culturele waarden en normen

- Onderbewuste mentale verwerking
Managers gebruiken informatie uit hun onderbewustzijn

Lees meer...

BESCHRIJF DE CONCEPTEN VAN BEPERKTE RATIONALITEIT, “GOED GENOEG” EN ESCALATIE VAN STEUN

Managers handelen rationeel, maar binnen de grenzen van een beslissingsproces dat beperkt wordt doen de mogelijkheden van iemand om informatie te verwerken

Aannames

  • Managers kunnen onmogelijk alle informatie over alle alternatieven verwerken
  • Managers accepteren oplossingen die “goed genoeg” zijn i.p.v. optimaliseren van de resultaten

Invloed op beslissingen

  • Escalatie van steun: toename van de steun voor een beslissing, ondanks aanwijzingen dat het een verkeerde beslissing kan zijn
Lees meer...

BESPREEK DE AANNAMES VAN RATIONEEL BESLISSINGEN

- Een puur rationele beslissing is volledig objectief en consequent
- Formuleert het probleem zorgvuldig en identificeert elk geschikt alternatief
- Heeft een helder en specifiek doel voor ogen
- Kiest een alternatief dat de kans op het bereiken van het doel zo groot mogelijk maakt,
met de economische belangen van het bedrijf als uitgangspunt en niet zijn of haat eigen
belang.

Lees meer...

BESCHRIJF DE 8 STAPPEN IN HET BESLISSINGSPROCES

1. Stap 1: identificatie van heet probleem

- Bepaald probleem (tegenstrijdigheid tussen de bestaande en de gewenste situatie)
- Huidige situatie vergelijken met de gewenste situatie
- Bepaalde duur om iets te doen
- Beschikken over de autoriteit, middelen, informatie of andere middelen

2. Stap 2: identificatie van de beslissingscriteria

- Criteria die bepalen wat relevant is voor een bepaalde beslissing
- Prijs, gewicht, jaren garantie, … hebben daarop invloed

3. Stap 3: Afweging van de criteria
Een eenvoudige manier is om het belangrijke criterium 10 dagen te geven en de overige
criteria hieraan af te wegen

4. Stap 4: opsomming van alternatieven
Geschikte alternatieven voor het probleem opstellen

5. Stap 5: analyse van de alternatieven
De voor- en nadelen van elk alternatief opschrijven

6. Stap 6: een alternatief kiezen

Alternatief kiezen die in stap 5 hoogste score heeft

7. Stap 7: implementatie van keuze

Overbrengen van de beslissing aan diegenen die te maken hebben met de gevolgen van de
beslissing, en zo hun inzet en ondersteuning te krijgen

8. Stap 8: evaluatie van de effectiviteit bevordering van de consequenties van de beslissing

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen