BESPREEK DE 3 WERKGERELATEERDE ATTITUDES
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
- Voldoening in het werk
- Betrokkenheid bij het werk
- Inzet van het bedrijf
- Voldoening in het werk
- Betrokkenheid bij het werk
- Inzet van het bedrijf
Attitude: evaluerende uitspraken, positief of negatief over
- Zaken
- Mensen
- Gebeurtenissen
1. Cognitieve component
Gedeelte van een attitude dat overtuigingen, meningen, kennis of informatie omvat
2. Affectieve component
Het gedeelte van een attitude dat emoties of gevoelens omvat
3. Gedragscomponent
Het gedeelte van een attitude dat verwijst naar de intentie om op een bepaalde manier te
handelen t.o.v. iemand of iets
1. Arbeidsproductiviteit
Prestatiemaatstaf voor zowel efficiëntie als effectiviteit
2. Verzuim
Niet op het werk verschijnen
3. Verloop
Vrijwillige en onvrijwillige permanent vertrek uit een organisatie
4. Burgerschapsgedrag binnen organisaties
Gedrag dat geen onderdeel uitmaakt van de formele functie-eisen van een WN, maar dat het
effectief functioneren van de organisaties bevordert
5. Arbeidstevredenheid
De houding van iemand t.o.v. zijn werk
6. Wangedrag op het werk
Opzettelijk gedrag door een WN dat negatieve gevolgen heeft voor de organisatie of individuen binnen de organisatie (gedrag, agressie, asociaal gedag)
-> Organisatiegedrag richt zich op 2 gebieden
- Individueel gedrag
Attitudes, persoonlijkheden, zienswijzen, leerprocessen en motivatie
- Groepsgedrag
Teambuilding, normen, leiderschap en conflicten
-> Doelstellingen
- Verklaren
- Voorspellen
- Beïnvloeden van gedrag
Hiervoor moeten de managers verklaren waarom WN’s zich op een bepaalde manier gedragen, voorspellen hoe WN’s op bepaalde beslissingen zullen reageren en invloed uitoefenen op de manier waarop WN’s functioneren.
1. Gedrag
Handelingen die mensen uitvoeren
2. Organisatiegedrag
Handelingen die mensen op het werk uitvoeren
Organisatiegedrag, heeft zoals een ijsberg, een klein zichtbaar deel en een groot verborgen deel. Datgene we zien als we naar de organisatie kijken is het fysieke gedeelte: strategieën, doelstellingen, beleid en procedures, structuur, technologie, formele gezagsverhoudingen en de gezagslijn.
Het deel onder de oppervlakte zijn elementen waar de manager rekening mee moet houden, die invloed hebben op de werkwijzen van WN’s: attitudes, zienswijzen, groepsnormen, conflicten tussen mensen in groepen en informele interactie
-> Organisatiegedrag houdt zich bezig met
- Individueel gedag
Attitudes, persoonlijkheden, zienswijzen, leerprocessen en motivering
- Groepsgedrag
Normen, teambuilding, leiderschap en conflicten
1. Structurele variabelen
- Organische structuur
- Goede toegankelijkheid tot middelen
- Frequente communicatie tussen afdelingen
- Expliciete ondersteuning voor creativiteit
2. Culturele variabelen
- Acceptatie van onduidelijkheid
- Tolerantie van het onpraktische
- Tolerantie van risico’s
- Tolerantie van conflicten
3. Human resource-variabelen
- Actief trainen en ontwikkelen van personeel, zodat hun kennis zich blijft vernieuwen
- WN’s moeten weten dat ze niet zullen worden ontslagen om kleine fouten
- WN’s worden aangemoedigd “kampioenen” van innovatie te worden