Menu

Mond-tot-mondcommunicatie

= mondeling doorvertellen. – Bv. ‘ik vind merk A beter dan merk B’ (= persoonlijk).

- Info uit onpersoonlijke bronnen is belangrijk voor de merkbekendheid. – Bv. voor een school, is dit de beste manier om reclame te maken.

- Na beoordeling en acceptatie gaat men aan MTM doen.

- Hoe meer pos. info consumenten krijgen over producten, hoe sneller ze het product gaan accepteren.

- Consumenten hechten meer belang aan neg. MTM dan aan pos.

- Om een nieuw product te proberen, geeft de consument eerder aandacht aan de neg. MTM dan aan de pos.

- Via internet verspreidt neg. MTM zich nog gemakkelijker. – Bv. als iem iets op fb zet.

- Als er een gerucht ontstaat kan het gevaarlijk w.

- Als consumenten info overbrengen, kan deze onderweg veranderen

- Mensen geven liever goed nieuws dan slecht nieuws maar als het aankomt op producten, merken of bedrijven dan houden ze er geen rekening mee.

Bv. zeer succesvolle lancering van shampoo en conditioner van Wash&Go op de Deense markt in 1990  neg. gerucht: kappers klaagden over problemen met kleurspoeling en permanent.  neg. gerucht: product veroorzaakte haarverlies. De geruchten hadden enige waarheid want de siliconen zorgden voor problemen. Pas toen de overheid het getest had en de roddels kon weerleggen, kwam er een kentering.

Lees meer...

Patronen in het winkelen

Als je met minstens 1 anderen persoon gaat winkelen dan ga je meer ongeplande aankopen doen en meer kopen. Dit doe je omdat je goedkeuring wilt van anderen en je gaat je feller blootstellen aan meerdere producten door dat je info krijgt van anderen.

Bv. Homeshoppingparty’s: = demonstraties thuis. Als de meerderheid koopt, ga jij ook iets kopen omdat je niet wilt onderdoen aan de anderen.

Lees meer...

Theorie van sociale vergelijking

- Gedrag van anderen als sociale maatstaf voor realiteit nemen  zo stabiliseren we onze zelfbeoordeling

- Effect van reclamebeelden op zelfperceptie van vrouwen  mensen kiezen iemand van gelijkwaardige status: vrouwen winnen vaker info in over cosmetica bij vriendinnen die op hen lijken om hun onzekerheid te overwinnen

Lees meer...

Conformisme

- het gebruik van kleding en andere persoonlijke zaken.

- cadeaus.

- sekserollen.

- persoonlijke hygiëne.

EXTRA AANVULLING: EXPERIMENT ROKEN

Roken geeft een druk op leeftijdsgenoten en glamourreclame over rokers w gezien als cool, sexy en volwassen  sociale acceptatie. Maar zijn campagnes tegen rook nu echt effectief?

RESULTAAT: bij een onderzoek van 12-13 jarigen, zeggen dat ze roken om erbij te horen. Lln die de reclames tegen roken zagen, gingen de rokers vaker lager waarderen.

REDENEN:

- Culturele druk.

- Angst voor afstraffing: iets niet doen.

- Toewijding: - Bv. als je een Apple-liefhebber bent. Je gaat mee met het merk, je wilt alles ervan hebben.

- Gevoeligheid voor interpersoonlijke invloed.

Lees meer...

Kdn en tv

- Kdn hbb een groot opname- en herinneringsvermogen voor slogans, gekke deuntjes of zelfs complete commercials.

- Kdn knn al op jonge leeftijd een onderscheid maken tss reclame en serieuze berichten.

  • Groep van 3 – 5 jaar wordt direct benaderd: sterk non-verbale commercials die tot verbeelding moeten spreken

- Commercials die op volwassenen zijn gericht, hbb ook een invloed op oudere kdn.

  • Product dat in de commercial aan de volwassen consument wordt aangeprezen, wordt een symbool voor kinderen

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen