Menu

WAAROM WILLEN MENSEN ID MODE ZIJN?

- Conformeren: = erbij horen.

- Zoeken naar variatie: je wilt anders zijn. Je wilt je onderscheiden vd rest.

- Persoonlijke creativiteit: je gaat kleren mooi vinden en zelf combineren met andere stukken.

Bv. verschillende kleuren, die bij elkaar passen.

- Seksuele aantrekkingskracht: aantrekkelijk willen zijn voor anderen.

 Lichaamsdelen zijn symbolen voor sociale waarden. – Bv. als je zo kleren kunt kopen, behoor je mss tot een hogere klasse.

Lees meer...

Actuele onderwerpen en trends

= een periode waarbij producten, onderwerpen of ideeën steeds meer ingang vinden bij een groeiende laag van de bevolking

  • Geven de voorkeuren van grote groepen consumenten aan en weerspiegelen daarmee ook de waarden van consumenten

­ De trend van 2012 zou zijn: social notworking log off afternoons. We zouden alles (GSM, PC,…) uitzetten en gewoon op café gaan, terug rond mensen zijn.

­ Nog een trend van 2012 zou zijn: heimatreflex (= heimwee naar vroeger) – authenticiteit. Dit is een tegenbeweging tegen alles globaliseren. Er wordt veel meer belang gehecht aan lokale producten.

­ 3D-printers, 3D-food, Prezi,…

Mode

= dat wat op een bepaald moment mooi wordt gevonden. – Bv. kleding.

Lees meer...

De basis van cultuur

  • Taal en non-verbaal gedrag: in sommige landen buigen ze om hallo te zeggen, in anderen landen is een hand zeer beleefd. – Bv. drop kikkers  drop knickers  drop niggers.
  • Waarden: dit is het belangrijkste. De waarden die je belangrijk vindt in je cultuur, maken je cultuur.
Lees meer...

Kenmerken van cultuur

- een samenhangend geheel: cultuur bestaat uit verschillende dingen  hangt samen met heel wat aspecten die wij soms als zelfsprekend beschouwen

Bv. onderwijs, godsdienst, politiek,…

- aangeleerd: de waarden en normen leer je.

  • Socialisatie: je leert je eigen cultuur door observatie, door opvoeding, onderwijs,…
  • Acculturatisatie: je komt in een cultuur en je leert het kennen.

- kent universele aspecten  er zijn verschillende aspecten die in elke cultuur voorkomen, maar dan in een andere vorm

  • Universeel: godsdienst/onderwijs is overal id wereld maar ieder op zijn manier.
  • Etnocentrisme: andere culturen evalueren met als laatste jouw cultuur. Je gaat anderen beoordelen vanuit uw eigen standpunt, uw eigen cultuur. Vaak heeft dit een negatieve connotatie tot gevolg, want we vinden onze eigen cultuur altijd de beste.

- Veranderlijk  dingen veranderen, ontwikkeling gaat verder.

Bv. In tijden van crisis gaat men altijd terugkeren naar de goede oude tijd

Lees meer...

Cultuur marketing

= alles wat mensen hebben, denken en doen als leden van hun maatschappij.

Bv. kledij, voeding, auto’s,…

Cultuur uit zich in:

  • Materiële zaken: - Bv. gebouwen, auto’s (in sommige landen w reclama’s van auto’s feller gewaardeerd dan in andere landen).
  • Ideeën
  • Waarden
  • Attitudes
  • Gedrag

- Bv. Natuursymbolen

Lees meer...

Opinieleiderschap

Opinieleiders zijn personen die veel weten over producten en wiens advies door andere serieus wordt genomen. Ze kunnen attitudes en gedragingen van andere beïnvloeden. Ze onderscheiden zich door hun interesse of expertise in een productcategorie. Ze hebben vaak iets meer opleiding en status dan diegenen die ze beïnvloeden. Ze zijn vaak de eersten die nieuwe producten kopen en zo nemen ze veel risico weg bij de consumenten.

Bv. opinieleiderschap is een belangrijke factor bij marketing van sportschoenen. Veel stijlen w eerst populair in stadscentra en verspreiden zich vervolgens door MTM.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen