Menu

Wat is massacommunicatie?

= Het proces waarbij een of meer boodschappen gericht zijn tot de massa

- intentie om niemand uit te sluiten (openbare communicatie)
MAAR: kan gericht zijn tot bepaalde doelgroep

Ook bv. de gelegenheidspredikant in het Londense Hyde Park die tot een gering aantal belangstellenden het woord richt, is een massacommunicator

Volgens sommige auteurs naast openbaarheid nog andere eigenschappen:

  • Indirect (zender en ontvanger in tijd en ruimte van elkaar gescheiden)
  • Unilateraal (éénwegscommunicatie: zender en ontvanger kunnen niet van rol wisselen)
Lees meer...

Communicatiesystemen

Communicatie verloopt via diverse systemen.
Basis voor indeling = aantal componenten van een systeem

  • Het intrapersonele communicatiesysteem (intern, in het individu)

- op de rand van communicatie – biologie en psychologie
- biochemische communicatie: reactie op bepaalde stimuli
- vb. denken (zender en ontvanger vallen samen)

MAAR: innerlijke dialoog doorgaans niet beschouwd als communicatie
→ wel belangrijke rol bij deelname aan echte communicatie!

  • Het interpersonele communicatiesysteem (tussen individu’s)

- parallellisme gedachtenstructuur → efficiëntie
- formulering → slagen van comm
- meestal: in mekaars nabijheid (zien, ander binnen gehoorsafstand)
- kan via tussenweg – MEDIUM – (gemedieerde interpersonele afstand)

  • Het massacommunicatiesysteem
    (door zender bedoeld als openbare communicatie)

- niemand van ontvangen uitgesloten
- boodschap kan bestemd zijn voor bepaalde categorie (ook kleinschalig)
- one-to-many ; many-to-many ; many-to-one
- altijd sprake van een medium
- medium → afstand (ruimte, tijd, tijd & ruimte)

Lees meer...

Inleiding tot het begrip communicatieleer

Communicatie = alle acties of handelingen, waarbij één of meer mensen zich bewust worden van een bepaalde boodschap, die hen daarvóór niet of nog niet zo goed bekend was. Bij communicatie wordt een bepaald gegeven (inhoud of boodschap GEMEENSCHAPPELIJK gemaakt.

3 communicatierevoluties: * schrift

* boekdrukkunst

* nieuwe informatie en communicatietechnologiën
(computers, satellieten)

Lees meer...

Self congruity

Mensen kiezen een winkel waarvan zijn persoonlijkheid overeenstemt met hun eigen persoonlijkheid. Overeenstemming is noodzakelijk. Wanneer een winkel als actief wordt gezien, is dit dus boeiender voor de consumenten, ze gaan het appreciëren. Hoe groter de overeenkomst tussen de winkel en de consument, hoe meer de klant geneigd zal zijn om een positieve attitude te hebben tov de winkel.

Lees meer...

Consumer’s self-concept  brand choice

Hoe mensen zichzelf zien, gaat een invloed hebben op wat ze gaan kopen. Consumenten kiezen merken waarmee ze zichzelf spiegelen (Bv. Als je sportief bent, ga je veel sportmerken kopen / ben je creatief, dan ga je kiezen voor een minicooper die je helemaal zelf kan samenstellen). Maar vaak kan je uit de merken die de consumenten kopen ook afleiden wat voor een persoonlijkheid hij/zij heeft, aangezien mensen vooral merken gaan kiezen om hun zelfbeeld bij te sturen (Bv. iemand koopt iets van Oxfam  is begaan met het milieu, met de Derde Wereld,… / iemand koopt een Apple ipv een gewone computer  is creatiever).

EXTRA AANVULLING: Experiment Boss – Australian

Dit heeft te maken met hoe mensen jou zien en over jou denken. De persoon met de trui van BOSS wordt beschouwd als veel meer competent volgens de buitenwereld. De persoon met de trui van AUSTRALIAN wordt als minder competent beschouwd.
Een ander voorbeeld: Stel je gaat shoppen in Hasselt en je gaat de Mango binnen met een zak van de Zeeman. De winkeliers gaan je wrs anders behandelen dan wanneer je binnenwandelt met een zak van Armani. De mensen die binnen komen met een zak van de Zeeman, daar willen ze zo snel mogelijk vanaf, terwijl ze de mensen met een zak van Armani liefst zo goed mogelijk helpen

Lees meer...

Piecemeal processing

= stukjes informatie bij mekaar puzzelen om een indruk te kunnen vormen van iets/iemand. We gaan af op de uiterlijke kenmerken. Winkeltassen staan als wandelende billboards. Een winkeltas kan iets zeggen over de persoon die de winkeltas draagt.
Bv. Experiment met foto  je baseert je op verschillende elementen (uiterlijk van vrouw, kleding, winkelzak,…), die je nadien gaat samenplakken

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen