Menu

Stakeholder mapping

- Impact van stakeholders op de organisatie in kaart brengen + anticiperen op mogelijke issues en problemen

- Hoe?

  • Macht/interesse matrix
    • Afhankelijk van wat je doet zijn er groepen die veel of weinig interesse hebben in jouw bedrijf en ook groepen die veel of weinig macht hebben
    • Hierin wordt aangetoond hoeveel communicatie je moet besteden aan die verschillende groepen

NIVEAU VAN INTERESSE

LAAG

HOOG

MACHT

LAAG

a) Minimale inspanning

b) Geïnformeerd houden

HOOG

c) Tevreden houden

d) Belangrijkste groepen

  • Vb.: NMBS
    • a) reizigers die de trein niet nemen
    • b) reizigers
    • c) politiek en overheid
    • d) vakbonden, media & pers
  • Stakeholderkaart
    • Het in kaart brengen van alle partijen die een belang hebben bij de organisatie
    • Hierin worden ook de belangen van alle stakeholders geïdentificeerd en dit wordt gebruikt om te waarborgen dat alle belangen ook worden bediend  stakeholders op de hoogte houden en feedback wordt geaccepteerd
  • Ordeningsdoelen = classificatie- of segmentatie instrumenten
Lees meer...

Stakeholders en publieksgroepen

- Corporate governance: hoe je een bedrijf leidt en dat op een deftige manier. Je moet een goede huisvader zijn voor verschillende publieksgroepen  bedrijfsethiek

  • Omvat een reeks regels en gedragingen die bepalen hoe vennootschappen worden bestuurd en gecontroleerd
  • Evenwicht vinden tussen het hoofddoel (= winst maken) en relatie met stakeholders
  • Moet verankerd zijn in de waarden van de onderneming
  • Leiderschap, integriteit en transparantie in besluitvormingsproces waarborgen
  • Doelstellingen vaststellen + hoe bereiken  belang van de vennootschap, aandeelhouders en andere stakeholders voor ogen houden

- At stake: groepen waarvan je als organisatie zelf afhankelijk bent en die van jou als organisatie afhankelijk zijn

- Grunig & Hunt: publiek = stakeholders met een probleem

Lees meer...

Het actieve publiek

- “wat doet het publiek met de media?”

- Uses and gratifications = selecteren wat belangrijk is, wat nut heeft  media selecteren die gebruikt kunnen worden om individuele behoeften kunnen bevredigen

Lees meer...

Het passieve publiek

- “wat doet de media met het publiek?”

- Massa = ontvanger via massamedia (massa = grote massa van afzonderlijke, anonieme en ongeorganiseerde individuen)

- Injectienaaldtheorie: negatieve opvatting over hoe wij weerloos beïnvloed worden door massamedia

 is niet meer goed: we worden ook beïnvloed door de omgeving

Lees meer...

Doelgroepen en stakeholders

- Je gaat anders communiceren naar verschillende doelgroepen

- Media = belangrijke doelgroep  iedereen komt ermee in aanraking en iedereen raadpleegt de media

- Pers = kerngroep  hoe je met hen communiceert heeft invloed op al de rest

- Concurrent kan leverancier zij: bij samenwerking  positie versterken door samenwerking

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen