Stakeholder mapping
- Impact van stakeholders op de organisatie in kaart brengen + anticiperen op mogelijke issues en problemen
- Hoe?
- Macht/interesse matrix
- Afhankelijk van wat je doet zijn er groepen die veel of weinig interesse hebben in jouw bedrijf en ook groepen die veel of weinig macht hebben
- Hierin wordt aangetoond hoeveel communicatie je moet besteden aan die verschillende groepen
|
| NIVEAU VAN INTERESSE |
| |
|
| LAAG | HOOG | |
MACHT | LAAG | a) Minimale inspanning | b) Geïnformeerd houden | |
HOOG | c) Tevreden houden | d) Belangrijkste groepen | ||
- Vb.: NMBS
- a) reizigers die de trein niet nemen
- b) reizigers
- c) politiek en overheid
- d) vakbonden, media & pers
- Stakeholderkaart
- Het in kaart brengen van alle partijen die een belang hebben bij de organisatie
- Hierin worden ook de belangen van alle stakeholders geïdentificeerd en dit wordt gebruikt om te waarborgen dat alle belangen ook worden bediend stakeholders op de hoogte houden en feedback wordt geaccepteerd
- Ordeningsdoelen = classificatie- of segmentatie instrumenten