Menu

Gerbners algemeen model

Iemand neemt een gebeurteniswaar en reageert in een situatie met bepaalde middelen door iets beschikbaar te stellen in een bepaalde vorm , in een bepaalde context , met een zeker inhoud en dat heeft gevolgen.

Rol van waarneming 

- E = wat waargenomen wordt ( event )

- M = ontvanger neemt het event waar als E1

Menselijke communicatie 

- M is een persoon (of een machine) die E1 percipieert

- De relatie tussen M,E & E1 is er één van perceptie. Wat gepercipieerd wordt door M wordt bepaald door zijn of haar manier van selecteren, er gebeurt teveel dus MOET men kiezen tussen verschillende percepties (vb. moonwalking bear).

- Volgende stap: M wil communiceren over E1 met iemand anders. M produceert dan een boodschap SE. S staat dan voor vorm en E voor inhoud. De boodschap SE kan op haar beurt weer gepercipieerd worden door M2 als SE1.

- Het is dus een zeer algemeen model ( je kan het toepassen op vele soorten communicatie) waarin perceptie een grote rol speelt. Het gaat er van uit dat er steeds een verschil is tussen de manier waarop we de realiteit percipiëren en hoe die vervolgens opnieuw gecommuniceerd wordt (vb. in welke mate is het nieuws een reflectie van de realiteit?).

Lees meer...

Spiraal van Dance

- toont de dynamische natuur van het communicatieproces aan

- Communicatie bouwt steeds voort op andere communicatie , het verleden bepaald dus het heden en beïnvloed in sterke mate het communicatieproces. De communicatie die nu plaatsvindt, beïnvloedt de structuur en de inhoud van de communicatie die volgt.

- Vb. vrienden die weten waarover ze het hebben

- DE spiraal kan verschillende vormen aannemen in verschillende situaties en voor verschillende individuen

- In dit model zal de communicatie zich ontwikkelen van vrij eng en oppervlakkig tot breed en diepgaand.

Lees meer...

Defleurs uitwerking van Shannon en Weaver

DeFleur heeft het S&W model uitgewerkt naar aanleiding van de discussie over de overeenkomst tussen de betekenis van de verzonden en de ontvangen boodschap.

Volgens hem wordt in het communicatieproces de ‘betekenis (= gedachte-inhoud)’ getransformeerd in een boodschap (door de bron). Die boodschap wordt omgezet in ‘informatie (=door de zender)’ die hiervoor via ‘een kanaal’ (=massamedia) werd verzonden. Als de informatie gelijk is aan de boodschap is er sprake van communicatie (zie het eerder vermelde ‘geslaagdheidscriterium).

In het model geeft men ook weer hoe de bron feedback krijgt. Die feedback geeft de bron de mogelijkheid om de communicatie naar de bestemmeling aan te passen zodat de kans op grotere overlapping tussen de twee betekenissen stijgt. Noise krijgt ook een zeer belangrijke rol in dit model.

Lees meer...

Communicatiemodel van Shannon en Weaver

Communicatieproces wordt in dit model beschreven als een lineair , eenrichtingsproces waar feedback niet mogelijk is. Het is te plaatsen in de telecommunicatiecontext.

- Information source : maakt boodschap of ketting van boodschappen

- Transmitter : De boodschap wordt omgezet in een signaal door de zender

- De functie van de ontvanger is de omgekeerde van de zender ; de ontvanger reconstrueert de boodschap uit het signaal

- De ontvangen boodschap bereikt zijn bestemming

- Het signaal is kwetsbaar voor ruis (=disfunctionele factor)  vb : wanneer er veel soorten signalen zijn op hetzelfde kanaal  dit kan een verschil teweeg brengen tussen de boodschap bij zender en ontvanger  het kan dus een andere betekenis hebben  een van de redenen waarom communicatie kan mislopen

Lees meer...

Communicatieformule van Lasswell

Communicatieformule van Lasswell is ontwikkelt om communicatie te organiseren en discussies te structureren. Lasswell zelf gebruikte het om de verschillende types van communicatie te bestuderen. Het geeft de verschillende componenten van communicatie goed weer.

- Wie? : communicator / controlestudies

- Zegt wat ? : boodschap/ inhoudsanalyse

- Via welk kanaal ? :welk medium /media analyse

- Tegen wie ? :ontvanger / publieksanalyse

- Met welk effect ?: effect / effectenanalyse

Door haar eenvoud was ze een succes maar velen vonden zijn model te simpel en hebben dit verder uitgewerkt. De kritiek bestond uit het feit dat Lasswell geen oog had voor feedback en er van uit ging dat communicatie altijd een bepaald effect als doel heeft.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen