Pseudo-listening
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
Het imiteren van een luisterproces, ‘uhu’, knikken, oogcontact maken,.. alsof je aan het luisteren zou zijn! + dit kan ook meer moeite kosten dan gewoon ‘tune out’.
Het imiteren van een luisterproces, ‘uhu’, knikken, oogcontact maken,.. alsof je aan het luisteren zou zijn! + dit kan ook meer moeite kosten dan gewoon ‘tune out’.
de mogelijkheid om informatie terug op te roepen. Onderzoekers nemen aan dat we:
het geven van waarneembare feedback op de spreker
+ Goede luisteraars geven non-verbale feedback! oogcontact, knikken, gezichtsuitdrukkingen,..
Er wordt gesuggereerd door onderzoekers dat luisteraars meer waarneembare feedback moeten geven! Want communicatie is een transactioneel proces en geen one-way proces. Luisteren is geen passieve activiteit.
wanneer we mening geven aan een bericht
+ het is mogelijk om een bericht aandacht te geven en het te horen (stap 1 en 2) maar zonder het te begrijpen bv. een andere taal!
Listening Fidelity
de mate van overeenstemming tussen wat een luisteraar begrijpt en wat de zender probeert de communiceren.
het psychologische selectieproces waar we beslissen wat wel en wat niet ‘doorgaat’.
We zouden gek worden wanneer we trachten aandacht te geven aan alle binnenkomende berichten!
+ Deze stap helpt ook de zender van de boodschap:
Fysiologische dimensie van luisteren. Kan worden aangetast door luister-moeheid (bv. luide feestjes, concerten, grote groepen,…)