Menu

Structurele veranderingen in relatie productie-consumptie

kwantitatief: van aanbod naar vraaggestuurd door de expansie van het productiesysteem (inclusief lagelonen producenten in het Verre Oosten) en verzadiging van veel markten van met name duurzame consumptiegoederen

  • Hoger besteedbaar inkomen
  • Individualisering/informalisering.
  • Kwalitatief: opkomst post-Fordistische consumptie.

Planned obsolescence”: proces van doelbewust geplande veroudering van een product (functioneel of estethisch) zodat het eerder vervangen wordt.

Typologie <-> post-Fordistische consumptie

Collectieve <-> markt segmentatie
voorspelbare vraag <-> grote volatiliteit preferenties
weinig differentiatie <-> grote differentiatie producten

Lees meer...

Visies op consumptie

1. consument als sukkel: consumers-as-dupes: benadrukt primaat van productie. Consumenten hebben geen agency, zijn passief en bedrijven uiteindelijk de baas. Via reclame is alles door de strot van de consument te duwen.

2. Neoklassieken: soevereiniteit van de consument: benadrukt de vrije wil van de autonome consument – tot op zekere hoogte – preferenties extern gegeven en onveranderlijk. Consumptie van individuele en rationele markttransactie en gebaseerd op prijs.

3. Sociaal-culturalistisch perspectief: consumenten trachten actief een eigen identiteit te construeren met name door consumptiepraktijken. Consumptie is dus gerelateerd aan aspecten als gender, etniciteit en de sociale groep. Praktijkten van consumptie is geen individueel proces, maar een onderdeel van een veel breder sociaal proces (bijvoorbeeldmode). Interactie tussen consument en producent wederzijds en veel complexer.

Lees meer...

Consumptie

De laatste fase van de commodity chain: verkoop-aankoop-gebruik van goederen en diesten.

Dit consumptieproces is veel breder dan je zou denken. Het is een breed “veld” dat sociale-culturele aspecten van een proces omvat: shopping, aankopen, gebruiken, weggooien, recycling etc.

Lees meer...

Clusters van etnische ondernemers vanwege

- segregatie en sorteerprocessesn op de woningmarkt
- ruimtelijke patronen van bedrijfspanden (lage huur)
- agglomeratievoordelen. Als Turkse ondernemener is het makkelijk jouw product te verkopen
aan andere Turken. Uitbreiding isechter moeilijk omdat je uit die etnische markt moet.
- beleid (china town)

Lees meer...

Etniciteit

  • Etniciteit is een sociale constructie.
  • Arbeidsverdeling langs etnische lijnen. Met name Turkse ondernemers zijn erg succesvol in Nederland. Meer Turkse ondernemers naar inwoners dan Nederlandse ondernemers.
  • Ruimtelijke dimensie: op mesoniveau: straten, wijken, steden
  • Sociaal kapitaal langs etnische lijnen: trust verlaagt productiekosten.
  • Etnisch ondernemerschap: pull (geduwd, eigenlijk 2e keus: kan moeilijk aan een baan komen, dus begin je een eigenbedrijf) & pull factoren
Lees meer...

Increasing return

  • virtuele cirkel: zichzelf versterkend proces volgt een bepaald pad van ontwikkeling: padafhankelijkheid. College 8 – Gender en etniciteit – Consumptie – 10-3-2014 Gender: Gender is deels een sociale constructie. Aan al dit soort sociale constructie zitten dimensies van tijd en ruimte.
  • De arbeidsverdeling langs genderlijnen is prominent. Groot verschil tussen waar je een oververtegenwoordiging van mannen en vrouwen plaatsvindt.
  • Ruimtelijke dimensie (juist ook op microniveau). Op het niveau van de private ruimte. Bij een verdeling van sectoren is er ook een verdeling in de ruimte.
  • Band met huis en sociale reproductie (zorg) sterker bij vrouwen dan bij mannen
  • Veel niet-gemonetariseerde productie door vrouwen.
  • Stijging van (formele) arbeidsparticipatie van vrouwen op een mondiaal niveau, vooral in de dienstensector. In landen als Maleisië en Myanmar heeft het te maken met de toenemende industrialisatie.
  • Sociale netwerken zijn anders gevormd. Van vrouwen bestaan voornamelijk uit vrouwen.
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen