Menu

Visies op consumptie

Deel dit artikel:

1. consument als sukkel: consumers-as-dupes: benadrukt primaat van productie. Consumenten hebben geen agency, zijn passief en bedrijven uiteindelijk de baas. Via reclame is alles door de strot van de consument te duwen.

2. Neoklassieken: soevereiniteit van de consument: benadrukt de vrije wil van de autonome consument – tot op zekere hoogte – preferenties extern gegeven en onveranderlijk. Consumptie van individuele en rationele markttransactie en gebaseerd op prijs.

3. Sociaal-culturalistisch perspectief: consumenten trachten actief een eigen identiteit te construeren met name door consumptiepraktijken. Consumptie is dus gerelateerd aan aspecten als gender, etniciteit en de sociale groep. Praktijkten van consumptie is geen individueel proces, maar een onderdeel van een veel breder sociaal proces (bijvoorbeeldmode). Interactie tussen consument en producent wederzijds en veel complexer.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen