Menu

Gemiddelde en marginale ontvangsten voor de competitieve onderneming

- Ondernemingsvraag: perfect prijselastisch

- Vraagcurve horizontaal

- Prijs exogeen (prijsnemerschap), onafhankelijk van outputniveau individuele onderneming

- Totale opbrengsten:

- Gemiddelde opbrengsten:

- Marginale opbrengsten:

Het outputniveau dat de winst maximaliseert voor de competitieve onderneming

- Winstmaximalisatie

- Winstmaximaliserende onderneming kiest output zo dat p = MK(q)

- Noodzakelijke, niet voldoende voorwaarde

- MO en MK kunnen meermaals snijden

Lees meer...

Individueel aanbod van de competitieve onderneming

- Prijsnemerschap vereenvoudigt de twee gedragsregels

- Marginale outputregel

- Sluitingsregel

- We bekijken eerst die regels (kwamen aan bod in hoofdstuk 6)

Het outputniveau dat de winst maximaliseert: ALGEMEEN

- Totale winstfunctie

- Hangt via

- Totale ontvangsten en

- Totale kosten

- zelf af van outputniveau

- Formeel:

- Gedragsveronderstelling:

- Onderneming kiest outputniveau met maximale (economische) winst

- Marginale ontvangsten:

- Bijkomende totale ontvangsten die voortvloeien uit verkoop van één bijkomende eenheid

- Voor zeer kleine veranderingen: afgeleide van totale ontvangstenfunctie naar output

- Marginale kosten:

- Bijkomende kosten die voortvloeien uit verkoop (en dus productie) van een additionele eenheid

- Voor zeer kleine veranderingen: afgeleide van totale kostenfunctie naar output

- Winstmaximalisatie

- Winstmaximaliserende onderneming kiest output zo dat

- Noodzakelijke, niet voldoende voorwaarde

- MO en MK kunnen meermaal snijden

Lees meer...

Vrije toe- en uittreding

Toetredingsbelemmeringen

- Technologische belemmeringen

- Moeilijk imiteerbare producten

- Schaalvoordelen

- Wettelijke beperkingen

Typologie van markten

Aantal vragers en aantal aanbieders:

- Homogeniteitsgraad van het product

- Homogeen

- Heterogeen

- Mate van prijsinformatie

- Vrije toe- en uittreding

Lees meer...

Prijsnemerschap

Prijsnemerschap, aan aanbodzijde:

- Individuele producent:

- Heeft verwaarloosbaar rechtstreeks effect op prijs gegeven output van concurrenten

- Heeft verwachting dat zijn outputbeslissing niet leidt tot reactie van concurrenten

Indicatoren van mate van prijsnemerschap:

- Aantal ondernemingen en hun grootte

- Zeer veel kleine ondernemingen (marktatomisme)

- Hoge mate van prijsnemerschap

- Kleine concentratiemaatstaf

- Beperkt aantal grote ondernemingen

- Kleine mate van prijsnemerschap

- Grote concentratiemaatstaf

De omvang en organisatie van ondernemingen

- Overwicht van kleine ondernemingen

- 68% der ondernemingen hebben minder dan 5 werknemers

- 97% der ondernemingen hebben minder dan 50 werknemers

- Bedrijven met meer dan 500 werknemers maken maar 0,2% der ondernemingen uit, maar zorgen wel voor 43% van de arbeidsplaatsen

Is dit een realistische marktvorm?

- Hoeveel ondernemingen zijn er in een markt? Wat is het marktaandeel dat de grootste ondernemingen voor hun rekening nemen?

- Concentratiemaatstaf

- Bv. C4-concentratiemaatstaf = ∑ marktaandelen 4 grootste bedrijven

Indicatoren van mate van prijsnemerschap:

- Homogeniteit van geproduceerde goederen

- Homogene goederen

- Hoge mate van prijsnemerschap

- Gedifferentieerde goederen

- Kleine mate van prijsnemerschap

- Invloed op prijzen is mogelijk

- Monopolistische mededinging: marktmacht dankzij differentiatie en merknamen, wel nog mededinging van andere merken

- Mate van prijsinformatie

- Perfecte informatie

- Hoge mate van prijsnemerschap

- Imperfecte informatie

- Invloed op prijzen is mogelijk

Lees meer...

Totale kosten op lange termijn

Toenemende schaalopbrengsten:

- Proportionele uitbreiding van productiefactoren leidt tot meer dan evenredige uitbreiding van output

- Totale kostenfunctie stijgt minder dan evenredig met productie

- Gemiddelde kosten dalen

Afnemende schaalopbrengsten:

- Proportionele uitbreiding van productiefactoren leidt tot minder dan evenredige uitbreiding van output

- Totale kostenfunctie stijgt meer dan evenredig met productie

- Gemiddelde kosten stijgen

Typisch kostenverloop

- Eerst toenemende schaalopbrengsten

- Ondeelbare inputs

- Specialisatie

- Daarna relatief constante schaalopbrengsten

- Bedrijf nadert optimale dimensie

- Tenslotte afnemende schaalopbrengsten

- Coördinatie- en controleproblemen

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen