Menu

Prijsnemerschap

Deel dit artikel:

Prijsnemerschap, aan aanbodzijde:

- Individuele producent:

- Heeft verwaarloosbaar rechtstreeks effect op prijs gegeven output van concurrenten

- Heeft verwachting dat zijn outputbeslissing niet leidt tot reactie van concurrenten

Indicatoren van mate van prijsnemerschap:

- Aantal ondernemingen en hun grootte

- Zeer veel kleine ondernemingen (marktatomisme)

- Hoge mate van prijsnemerschap

- Kleine concentratiemaatstaf

- Beperkt aantal grote ondernemingen

- Kleine mate van prijsnemerschap

- Grote concentratiemaatstaf

De omvang en organisatie van ondernemingen

- Overwicht van kleine ondernemingen

- 68% der ondernemingen hebben minder dan 5 werknemers

- 97% der ondernemingen hebben minder dan 50 werknemers

- Bedrijven met meer dan 500 werknemers maken maar 0,2% der ondernemingen uit, maar zorgen wel voor 43% van de arbeidsplaatsen

Is dit een realistische marktvorm?

- Hoeveel ondernemingen zijn er in een markt? Wat is het marktaandeel dat de grootste ondernemingen voor hun rekening nemen?

- Concentratiemaatstaf

- Bv. C4-concentratiemaatstaf = ∑ marktaandelen 4 grootste bedrijven

Indicatoren van mate van prijsnemerschap:

- Homogeniteit van geproduceerde goederen

- Homogene goederen

- Hoge mate van prijsnemerschap

- Gedifferentieerde goederen

- Kleine mate van prijsnemerschap

- Invloed op prijzen is mogelijk

- Monopolistische mededinging: marktmacht dankzij differentiatie en merknamen, wel nog mededinging van andere merken

- Mate van prijsinformatie

- Perfecte informatie

- Hoge mate van prijsnemerschap

- Imperfecte informatie

- Invloed op prijzen is mogelijk

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen