consumptie en inkomen
Voor de evolutie van consumptie gebruikt men statistieken
- Voordeel = Kwantificeren en redelijk nauwkeurig meten
- Nadeel = Uitsluitend uitgaven in geld kunnen onderzocht worden
> Goederen en diensten die buiten de markt blijven, worden niet in de gezinsuitgaven vermeld
Commodificatie = Groeiende ‘vermarketing’ van het dagelijkse leven. De mensen zijn eer en meer aangewezen op de markt om aan je basisbehoeften te voldoen, in tegenstelling tot vroeger toen we onze eigen basisbehoeften voorzagen dankzij ‘huishoudelijke productie’
Drie kwantitatieve mogelijkheden om de evolutie van de consumptie te onderzoeken
- Nationale rekeningen
- Gezinsbudget enquêtes
- Commodity flow methode
Private consumptie = Vormt een van de drie conventionele manieren om de nationale boekhouding te benaderen
Consumptiebestedingen = Vorm een nauwe band met de evolutie van het reëel inkomen
Reëel inkomen = = Koopkracht
Herstel van de gezinsbesteding = Gebeurde in België relatief snel door de goede infrastructuut van de Belgische industrie