Menu

Automatisch geloven, gecontroleerd niet geloven

Vaststelling Spinoza:

Wanneer mensen informatie meekrijgen, nemen ze dat vaak op een automatische manier aan (bv.reclame heeft een onbewuste invloed)

Daarbij beseffen ze, gecontroleerd, dat de bron misschien niet onvertekend is (reclame heeft als doel overtuigen, je weet dit, dit is een bewust proces).

Als de mensen daadwerkelijk tot dat besluit komen, dan moeten ze moeite investeren om de informatie als vals te markeren.

Lees meer...

The Magical Number Seven”:

We kunnen slechts over een aantal zaken tegelijk nadenken, nl. tussen de 5 en 9 zaken. Bijvoorbeeld: als iemand 20 woorden snel na elkaar zegt en je moet die onthouden, zal je er 7 onthouden. Trucjes om meer te kunnen onthouden = associëren.

Het doel is om automatische processen aan te vullen of tegen te werken.

Lees meer...

Gecontroleerde sociale cognitie: ingespannen denken

= denken dat bewust, opzettelijk en uit vrije wil plaatsvindt en dat inspanning vereist.

= het tegengestelde van automatische processen:

Ze zijn namelijk:

  • Bewust
  • Intentioneel
  • Vrijwillig
  • Vragen inspanning

Belangrijk is ook dat je capaciteit, energie en motivatie nodig hebt om aan sociale informatieverwerking te doen. We moeten het willen en we moeten er tijd en energie in kunnen steken.

MAAR! We zijn gelimiteerd door de capaciteit van het werkgeheugen (Miller)

Lees meer...

De alomtegenwoordigheid van automatisch denken, impact van automatische cognities

  • Mensen denken dat ze bewust omgaan met de realiteit, dat wil niet zeggen dat dat werkelijk ook zo is.
  • Meestal overschatten we de hoeveelheid controle die we uitoefenen maar soms onderschatten we die ook. Bv. Reclame, die heeft geen bewuste maar een onbewuste impact. Je kan het dus moeilijk met bewuste survey’s gaan meten of mensen zich laten misleiden door reclame.
Lees meer...

Ex-cursus: Selective Accessibility Model (Mussweiler)

De rechters gebruiken een dobbelsteen als uitgangspunt als gevolg van afwezigheid van een uitgangspunt dat ertoe doet.

Vergelijking gebeurt in twee stappen:

1) Globaal kijken naar gelijkenissen tussen standaard en object bv. Vind je een persoon tof? vergelijken met je beste vriend/vriendin

2) De uitkomst daarvan is het startpunt van een nauwkeurige vergelijking

Gelijkend: zoeken naar gelijkenissen (Assimilatie)

Verschillend: zoeken naar verschillen (Contrast)

Lees meer...

Onderzoek Englich & Musselweiler

  • Opdracht: rechters laten oordelen over dezelfde feiten
  • O.V.: gevraagde straf of boete (hoog vs. laag)  anker
  • A.V.: gegeven straf of boete
  • Resultaat: de gegeven straf is afhankelijk van het anker (=gevraagde straf): hoge straf bij hoog anker, lage straf bij laag anker
  • Opmerking recent onderzoek: zelfs een valse dobbelsteen beïnvloedt oordelen van de rechter.
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen