Menu

Geheugen en cultuur

Rol van cultuur:

- Westerse cultuur:

  • Strategieën (herhalen, organiseren en elaboratie) bij taken waarbij men informatie onthoudt om de informatie zelf
  • Deze kinderen krijgen zoveel oefening met dit type van leren dat ze andere technieken om te onthouden die om cues baseren die beschikbaar zijn in het alledaagse leven, niet verfijnen. Zoals bv. spatiale locatie en arrangement van objecten.

- Niet westerse cultuur:

  • Andere technieken (bv. plaats in de ruimte of schikking van voorwerpen) als normaal bijproduct van de activiteit zelf.

Conclusie: ontwikkeling geheugenstrategieën hangt af van:

- Vlotter verwerken van informatie

- Culturele omstandigheden en vereisten van de taak

Lees meer...

Schneider & Bjorklund

deze onderzoekers classificeerden kinderen van dezelfde leeftijd in experts of non-experts op vlak van voetbal. Vervolgens kregen beide groepen 2 lijsten met voetbaltermen en niet voetbaltermen die ze moesten leren.

Resultaat:
- Experts herinnerden veel meer woorden van de voetballijst dan niet experts
- Gedurende herinnering wat de lijst van items van experts beter georganiseerd
- Op vlak van de lijst met niet voetbaltermen vond men geen onderscheid tussen experts en niet experts

dit resultaat suggereert dat kinderen met een brede kennis informatie over een bepaald onderwerp
organiseren in hun area van expertise met weinig tot geen moeite.

Hiernaast speelt ook motivatie een rol:
Als men meer weet over een onderwerp dan gaat men wat men al weet actiever gebruiken om meer bij te leren over dat onderwerp

Aan het einde van de basisschool hangen kennisbestand en geheugenstrategieën nauw samen.

Lees meer...

Organiseren

  • Het groeperen van items die bij elkaar horen
  • Een strategie die herinnering fel verbetert

Het verbeteren van geheugenstrategieën vraagt veel tijd en moeite
Hoe meer strategieën men gaat combineren, hoe beter men gaat onthouden
Kinderen experimenteren met strategieën wanneer ze geconfronteerd worden met veel cognitieve uitdagingen.

> Elaboratie

  • Verdere uitwerking
  • Een relatie, of gedeelde betekenis, tot stand brengen tussen twee of meer stukken informatie die niet tot dezelfde categorie behoren
  • Start aan het einde van de lagere schoolleeftijd
  • Bv. je moet 2 nieuwe woorden leren, nl. “vis” en “pijp”. Je maakt hiervan “een vis die een pijp rookt”
  • Dit is een heel effectieve geheugentechniek die veel moeite vraagt en plaats in het werkgeheugen
  • Komt steeds vaker voor in de adolescentie en de vroege volwassenheid

Organiseren en elaboratie combineren elementen tot betekenisvolle eenheden (‘chunks’) waardoor het werkgeheugen uitbreidt en de nieuwe informatie beter uit het geheugen kan opgeroepen worden.

Wanneer kinderen een nieuw item linken aan informatie die ze al weten, kunnen ze het gemakkelijker terugvinden door te denken aan andere items die daarmee geassocieerd zijn.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen