Menu

Praktische intelligentie

  • Aanpassen aan omgeving
  • Vorm geven aan omgeving
  • Kiezen van een omgeving

Intelligente mensen passen hun denken aan om overeen te komen met hun verlangens en de eisen van hun alledaagse leven. Wanneer ze zich niet kunnen aanpassen aan een situatie, proberen ze deze te vormen of te veranderen zodat het tegemoet komt aan hun noden. Als ze deze niet kunnen vormen, dan selecteren ze nieuwe contexten die beter overeen komen met hun vaardigheden, waarden of doelen.

Lees meer...

Creatieve intelligentie

Nieuwe problemen kunnen oplossen

Automatisering van de vaardigheden om plaats te maken in het werkgeheugen voor complex denken

Ze gaan snel over tot prestaties van een hoog niveau. Maar enkele individuen munten uit in het ontwikkelen van nieuwe oplossingen

Lees meer...

Analytische intelligentie

Bestaat uit de informatieverwerkingscomponenten die ten grondslag liggen van alle intelligente handelingen :

- Toepassen van strategieën

- Verwerven van taakrelevante kennis (informatie)

- Verwerken van metacognitieve kennis (metacognitie)

- Zelfregulering

Lees meer...

De theorie van Sternberg

Triarchische theorie van intelligentie: omvat 3 soorten intelligentie(analytische, creatieve en praktische) die elkaar in evenwicht moeten houden. Door dat evenwicht bereik je succes in het leven volgens iemand zijn persoonlijke doelen en de vereisten van iemand zijn culturele samenleving. Die 3 soorten intelligentie hebben te maken hebben met:

- Vaardigheden i.v.m. informatieverwerking

- De vaardigheid om nieuwe taken op te lossen

- Toepassingen op alledaagse situaties

Lees meer...

Individuele intelligentietests

  • Uitgevoerd door getrainde psychologen
  • De onderzoeker observeert niet enkel de antwoorden, maar ook het gedrag. Zoals aandacht schenken aan, interesse in de taak, ...
  • Stanford-Binet intelligentieschaal, vijfde editie

-Van 2 jaar tot volwassenen

-Buiten algemene intelligentie meet het nog 5 intellectuele factoren:

  • Algemene kennis
  • Kwantitatief redeneren
  • Visueel – ruimtelijke verwerking
  • Werkgeheugen
  • Basisinformatieverwerking

Elke factor bevat een verbale en non-verbale ‘mode of testing’

-De non-verbale subtests zijn vooral handig voor mensen die niet zo goed Engels kunnen, hoorproblemen of met communicatieproblemen

-De kennis en kwantitatief redeneren factoren benadrukken de cultureel geladen, feiten georiënteerde informatie, zoals woordenschat en rekenkundige problemen

-De basisinformatieverwerking , visueel – ruimtelijke verwerking en werkgeheugen factoren worden veronderstelt minder cultureel vooringenomen te zijn omdat ze minder specifieke informatie vereisen

Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC)

  • Gebruikt voor kinderen tussen de 6 en de 16 jaar
  • Het meet algemene intelligentie en 4 hoofdfactoren:
    • Verbaal redeneren
    • Perceptueel redeneren
    • Werkgeheugen
    • Verwerkingssnelheid
    • Volgens de ontwerpers is het resultaat van deze tests het meest “culture-fair” van alle intelligentietests die voor handen zijn
    • Deze test was de eerste test die gestandaardiseerd werd voor kinderen die de gehele populatie van de US, inclusief etnische minderheden, representeren.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen