Menu

Leer- of onderwijsmodel

(bij problemen waarbij individu zelf nog verantwoordelijk kan

worden gehouden, geen organische oorzaak maar verkeerd gelopen leerprocessen, geen stoornissen maar vaardigheidstekorten)

3 hoofdredenen prefereren boven medische model:

  • In alle fasen worden de nadelige bijbetekenissen van medisch model vermeden en daarmee is de kans op stigmatisering veel geringer
  • Doet meer recht aan eigen verantwoordelijkheid van mensen met persoonlijk probleem (grens tussen gezond en ziek is gelegen in eigen verantwoordelijkheid aanspreekbaarheid)
  • Onderwijsterminologie doet meer recht aan psychologische hulpverlening voor zover het gaat om mensen die verantwoordelijk en dus aanspreekbaar zijn
Lees meer...

Medische model

(bij stoornissen met aantoonbare organische oorsprong (somatische),

deze zijn vaak niet duidelijk aantoonbaar ook is er eerder sprake van afwijkingen van

psychosociale of ethische normen dan van medische afwijkingen, bovendien kan het

onbedoeld tot stigmatisering leiden)

Oorzaken psychische stoornissen in onderliggende mechanismen:

  • Somatogeen, lichamelijke aandoening ligt ten grondslag aan psychische stoornis
  • Psychogeen, psychologisch mechanisme ligt ten grondslag aan de stoornis
  • Psychosociale of ethische normen, grens tussen geestelijke gezondheid en geestesziek gebaseerd op aantoonbare neurologische, fysiologische of biochemische afwijkingen. Men spreekt dan ook van problems in living in plaats van mental illness (alleen bij organische oorsprong).
Lees meer...

Statistische model

bij stoornissen die normaal verdeeld zijn en waarbij de eigenschap gepaard gaat met individueel lijden, bezwaarlijk is dat de grens tussen normaal en abnormaal arbitrair is en het model niet specificeert hoe ongewoon het gedrag moet zijn. Daarnaast kunnen extreme scores ten onrechte als pathologisch worden aangeduid)

Lees meer...

Outline for Cultural formulation,

model om cultureel gerelateerde factoren die van belang kunnen zijn systematisch inventariseren. Ter verbetering validiteit transculturele diagnostiek.

Fout-positieve diagnostiek vormt niet de enige verklaring voor gevonden hogere prevalentie van psychosen bij bepaalde groepen allochtonen ook discriminatie en de langdurige en stressvolle ervaring een buitenstaander te zijn bevorderen de ontwikkeling van psychotische symptomen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen