Waarnemen: betekenis geven aan de gewaarwording
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 2112 keer
Fysische niveau
= het soort prikkels die worden geregistreerd
Zintuiglijk niveau
= de werking van de zintuigen
Neuropsychologische niveau
= de sturing via de zenuwbanen en het verwerken van de prikkels zodat we er
een betekenis kunnen aan geven
BETEKENIS GEVEN = PERCEPTIE
v Organisatieprocessen van de waarneming
gestaltpsychologie: geheel delen
gestalt = geheel
als één deel verandert, verandert het geheel
a) Figuur-achtergrond
iets kan nooit voor en achtergrond tegelijk zijn
b) Groeperingswetten:
Wet van de nabijheid
Hoe dichter twee prikkels zich bij elkaar bevinden, hoe groter de neiging
om ze als één geheel waar te nemen.
Wet van de gelijkheid
Gegevens die sterk op elkaar gelijken, zullen spontaan samen worden
gezien
Wet van de goede voortgang
Gegevens die een vooruitgaande beweging suggereren, worden
waargenomen als samenhorend
Wet van de geslotenheid
We hebben de neiging om een onvolledige waarneming aan te vullen met
gegevens zodat we een ons bekend gegeven verkrijgen
c) Perceptuele constanties
Grootte
Bv. we weten hoe groot mensen zijn, of ze nu ver van ons
verwijderd zijn of vlak bij zijn
Kleur
Bv. wanneer de schaduw van een persoon op ons boek valt, weten we dat
het papier niet donkerder wordt.
Oriëntatie
Bv. als je naar een landschap kijkt en je draait je hoofd 45° dan zal het
landschap niet meedraaien.
d) Illusies
Onjuiste waarneming, we zien dingen anders dan ze werkelijk zijn of we
zien dingen die er niet zijn
1) Ponzo-illusie
2) Müller-Lyer-illusie
3) Poggendorf-illusie
4) Zollner-illusie
lange lijnen zijn parallel
5) Maanillusie
6) Illusie: Hermann Grid rooster
7) Bewegingsillusie
8) Titchener cirkels