Verminderen van ‘culturele bias’ in tests
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 1228 keer
Vaak onderschatten van de ‘ware’ IQ
- Grote zorg: kinderen van minderheidsgroepen gaan aanduiden als kinderen die traag leren en hen naar speciale klassen sturen die nog minder stimulerend zijn dan de “gewone” schoolervaringen
- Door dit gevaar zouden testscores moeten gecombineerd worden met schattingen van het aanpassingsgedrag van het kind
- Dynamisch testen = vernieuwing in testen waarbij de volwassene gericht leren inbouwt in testsituaties om na te gaan wat het kind kan doen m.b.v. sociale ondersteuning (sluit aan bij Vygotsky: zone van naaste ontwikkeling)
- Maar dynamisch testen is niet beter om prestaties o school te voorspellen dan traditionele tests
- Misschien later wel als toetsen op school op dynamische testen gaan lijken
In VS en Canada hangt het afstuderen / slagen af van scores op tests (‘high stakes testing’)
Intelligentietests zijn bruikbaar wanneer ze voorzichtig geïnterpreteerd worden door psychologen en opvoeders die gevoelig zijn aan culturele invloeden op testprestaties. En ondanks hun beperkingen blijven IQ scores accurate metingen op het potentieel van schoolleren voor de meerderheid van de westerse kinderen.