Rekenen
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 871 keer
Grote vooruitgang bij kinderen op de basisschool.
Hoe men rekenen moet aanleren, is analoog aan de discussie over leren lezen:
- “Drill” (vaak inoefenen)
- “Getalgevoelig” (inzicht)
Idem voor meer complexe vaardigheden
bv. “lenen” bij aftrekken en werken met breuken.
Kinderen die zwak presteren bij het aanleren van de basis van rekenen hebben niet geëxperimenteerd met strategieën om te zien welke het meest effectief zijn.
-> Dit toont aan dat studenten aanmoedigen om strategieën toe te passen en er zeker van zijn dat ze begrijpen
waarom die strategieën werken essentieel is voor een degelijke beheersing van de basis van rekenen
Het is dus heel belangrijk dat kinderen:
- De kans krijgen om te experimenteren met probleemoplossen
- De reden achter die strategieën begrijpen
- De oplossingstechnieken kunnen evalueren !
Aziatische kinderen krijgen meer ondersteuning :
> In taal
- Zuiver positioneel systeem (bv. 15 = 10 + 5)
- Consistente structuur van nummerwoorden (bv. ten-two voor 12)
- Telwoorden zijn kort / makkelijker uit te spreken , waardoor hogere snelheid van het denken
> Op school
- Minder “drill”
- Meer inzicht