Menu

Nieuwe filosofische richtingen

Deel dit artikel:

Sociaal – constructivisme (zie Vygotsky!)

> = kinderen nemen deel aan breed bereik van uitdagende activiteiten met andere kinderen en leraar, met wie ze samen kennis opbouwen

> Kinderen worden competente leden van en dragen bij tot hun klasgemeenschap

> Kinderen boeken vooruitgang in cognitieve en sociale ontwikkeling

> Principes

  • Leraren en kinderen zijn partners in het leerproces
  • Ervaring met vele types van symbolische communicatie in betekenisvolle activiteiten
    • Wanneer kinderen kunnen lezen, schrijven en rekenen, worden ze zich bewust van het communicatiesysteem van hun cultuur en reflecteren ze dat op hun eigen denken en brengen ze het onder vrijwillige controle
  • Onderwijs aangepast aan de zone van de naaste ontwikkeling van elke leerling

Vertalen van deze principes in de praktijk van klasgebeuren, zoals:


Wederzijds leren (‘reciprocal teaching’)

> = een onderwijzer en 2 tot 4 leerlingen die samen werken als een groep mensen en nemen om beurt de leiding van een dialoog over een tekst. Binnen deze dialoog worden 4 strategieën toegepast:

  • Vragen stellendoor de leider over de inhoud van een stukje tekst
    • Antwoorden / nieuwe vragen stellen / tekst opnieuw lezen
    • Samenvattendoor de leider van dit stukje tekst
      • Discussie over deze samenvatting
      • Verduidelijken(allen)
        • Alle groepsleden helpen elkaar
      • Voorspellen(leider)
        • Ideeën over wat er in de tekst gaat volgen

> Effect:

  • Grote vooruitgang in begrijpend lezen
  • Zone van naaste ontwikkeling wordt gecreëerd waarin kinderen geleidelijk aan meer verantwoordelijkheid voor de inhoud van de tekst verkrijgen
  • Belangrijke vaardigheden voor gewone leven aangeleerd

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen