Internationale vergelijkingen
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 797 keer
- Amerikaanse kinderen doen het slechter dan Aziatische kinderen (Hong kong, Japan, Korea, Taiwan)
- Canadese kinderen doen het beter dan Amerikaanse
- PISA : Program for International Student Assessment (deed onderzoek naar de academische prestaties van 15 jarigen in verschillende landen)
Verklaring voor het minder goed presteren van Amerikaanse kinderen:
- Onderwijs minder uitdagend en minder gefocust
- Minder goede leerstrategieën (vooral vanbuiten leren i.p.v. informatie te relateren aan eerder verworven kennis)
- Grotere verschillen in prestaties tussen scholen (onderwijssysteem minder rechtvaardig in aanbieden van kwaliteit)
- Aziatische landen doen het beter door sociale invloeden (Opm.: ze hebben geen cognitieve voorsprong!)
Waardering in cultuur voor prestaties op school
- Meer investeringen in school
Klemtoon op inspanning
- Idee dat alle kinderen academisch succes kunnen hebben, als ze maar genoeg moeite doen
- Aziatische ouders helpen kinderen veel meer met hun huiswerk
- Zich inspannen voelt aan als een morele verplichting (i.t.t. Noord-Amerikaanse kinderen die inspanning een persoonlijke keuze vinden)
Kwaliteitsonderwijs voor iedereen
- Alle studenten krijgen dezelfde nationale opleiding
- De lessen zijn goed georganiseerd en worden gegeven op manieren die de aandacht trekken en aanmoedigen om op een hoger niveau te denken
- Japanse leerkrachten zijn 3x meer geneigd om leerlingen die extra hulp nodig hebben te helpen na de schooluren
Meer tijd besteed aan het onderwijs
- Een schooljaar is 50 dagen langer dan in US en 30 dagen langer dan in Canada
- Langdurig en gezamenlijk inspanning van alle betrokkenen (bv. overheid, scholen, ouders) nodig in VS en eerste positieve resultaten al zichtbaar