Interactie onderwijzer – leerling
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 1023 keer
> Kenmerken die kinderen geven aan een goede onderwijzer:
- Zorgzaam
- Behulpzaam
- Stimulerend
Gedragingen die geassocieerd worden met winst in motivatie, prestatie en positieve
peerrelaties
> Maar te veel leerkrachten in de VS benadrukken drill en herhaling. Het is bewezen dat als de klemtoon op het denken van hoger niveau ligt, meer kinderen aanwezig zijn en meer vooruitgang boeken.
> Deze interactie heeft een sterke impact op de prestaties en het sociaal gedrag van lage SES minderheidsstudenten.
> Onderwijzers behandelen kinderen anders:
- “Brave” kinderen: meer aanmoediging
= kinderen met hoge SES, hoge prestaties en weinig disciplineproblemen - “Stoute” kinderen: meer conflict, meer kritiek
> Eens de attitudes van leerkrachten over leerlingen gevormd zijn, kunnen ze extremer worden
> Een grote zorg hierbij is zelfvervullende voorspellingen (‘self-fulfilling prophecies’):
- = kinderen nemen de positieve of negatieve beelden over die hun onderwijzers over hen hebben en beginnen zicht e gedragen in overeenstemming met die verwachtingen.
> Effecten zijn het meest uitgesproken bij kinderen die minder goed presteren.
- Kinderen die hoog scoren hebben minder ruimte om te verbeteren wanneer leerkrachten goed over hen denken, en wanneer een leerkracht kritisch is kunnen ze terugvallen op hun succes in het verleden.
- Leerlingen die laag scoren worden bevooroordeeld door de leerkracht in de negatieve zin
> Meestal negatief vooroordeel bij onderwijzers komt overeen met lagere verwachtingen bij leerlingen die minder goed presteren.
> Men moet opletten dat minderheidsgroepen zich niet bedreigd voelen door een negatief stereotype (‘stereotype threat’)