Cognitieve zelfregulering
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 1049 keer
= proces van continu opvolgen van de vooruitgang in de richting van het gestelde doel, evalueren van de
resultaten, en niet-succesvolle benaderingen een andere richting opsturen.
Kinderen hebben het hier heel moeilijk mee, ze hebben moeilijkheden met wat ze weten over denken in acties om te zetten.
Bv. Lizzie weet dat ze items zou moeten groeperen wanneer ze hen herinnert en dat ze een moeilijke paragraaf opnieuw zou moeten lezen om zeker te zijn dat ze dat verstaat. Maar ze doet het daarom nog niet.
Om cognitieve zelfregulering te bestuderen, kijken onderzoekers soms naar de impact die het bewustzijn van geheugenstrategieën hebben op hoe goed ze herinneren.
Hoe meer kinderen weten over strategieën, hoe meer ze herinneren. Deze relatie wordt versterkt doorheen
de lagere schoolleeftijd.
Cognitieve zelfregulering ontwikkelt zich geleidelijk, omdat zelfregulering veel vraagt.
Ouders en opvoeders kunnen helpen bij zelfregulering door bv. goede strategieën te suggereren en uit te leggen waarom ze werken.
Indien veel zelfregulering zelfvertrouwen in prestaties op school
Indien weinig zelfregulering aangeleerde hulpeloosheid