Menu

Wat is Google AMP en hoe werkt het?

Wat is Google AMP

Er wordt al sinds 2015 gesproken over de Accelerated Mobile Pages van Google. Het eigenlijke project werd op 24 februari 2016 uitgerold. Maar wat is AMP precies en welke voordelen biedt het? We zochten het voor je uit!

Wat is Google AMP?

AMP staat voor accelerated mobile pages en zijn ultralichte versies van klassieke HTML-pagina’s. Ze werden ontwikkeld om snel geladen te kunnen worden op een mobiele apparaten. Het grote voordeel van de AMP is dat ze zeer snel laden en daarom geschikt zijn voor mobiele gebruikers. Hun nadeel is echter dat de techniek niet toelaat om veel toeters en bellen te gebruiken. Statische content werkt het best in combinatie met AMP.

Hoe werkt AMP?

AMP werkt met de minimale elementen die nodig zijn om een gebruiker een webpagina te laten bekijken op een mobiel apparaat. Je vindt hier dus geen zware Java technieken in terug, tenzij een absolute uitgeklede versie. Dit noemen we de Javascript library.

Lees meer...

Wat verandert er bij Google op 21 april?

Er zijn grote veranderingen op til bij Google op 21 april. Deze veranderingen kunnen grote gevolgen hebben voor iedere eigenaar van een website. Je zult het waarschijnlijk ook al gemerkt hebben: het aantal gebruikers van mobiele apparaten wordt steeds groter, en de voornaamste zoekmachines, zoals Google, spelen steeds meer in op deze trend.

Deadline

Markleider Google heeft op 26 februari 2015 op hun officiële blog aangekondigd dat vanaf 21 april websites mobielvriendelijk moeten zijn, willen ze op een vindbare plaats opgenomen worden in de zoekmachine. Deze beslissing werd genomen om ervoor te zorgen dat de mobiele gebruiker toegang heeft tot alle informatie die op het internet aanwezig is.

Gevolgen voor je site

Wanneer je site nog niet geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik, heeft dit voor gevolg dat de mobiele gebruiker mogelijk problemen ondervindt bij het zoeken naar of het bezoeken van je site. Mogelijk wordt je site niet zo vlug gevonden als een andere site die al wel aangepast werd aan de parameters om gevonden te worden door een tablet of een smartphone. Vanaf nu worden ook apps geïndexeerd om gevonden te worden in Google, en dit heeft onrechtstreeks voelbare gevolgen voor de vindbaarheid van je site. Wie nu nog alleen maar met klassieke websites werkt, vist vanaf 21 april ’15 bij Google achter het net.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen