Menu

Wat is reclame?

Redenen waarom Belgische reclamemakers succesvol zijn.

- Klein land met 3 taalgebieden -> verschillende culturen
- Veel concurrentie -> iedereen blijft scherp en crisis zorgt voor survival of the fittest
- Belgische creatieve sector wordt gerund door een gouden generatie

Reclame vs. Communicatie

- Communicatie: zender -> boodschap -> ontvanger
- Reclame: info, imago, verkoop

Definitie reclame

Betaalde, onpersoonlijke communicatie via diverse media door bedrijven, non-profitorganisaties en particulieren die op een of andere manier in de boodschap worden geïdentificeerd en die hopen de leden van een bepaalde groep te informeren of te overtuigen. Definitie reclame

Elke mededeling die rechtstreeks of onrechtstreeks ten doel heeft de verkoop van producten of diensten te bevorderen, met inbegrip van onroerende goederen, rechten en verplichtingen, ongeacht de plaats of de aangewende communicatiemiddelen.

Is reclame wat ze zeggen lucht?

- Reclamesector kampt met ernstige imagoproblemen:
o Gewantrouwd door consumenten en adverteerders schrappen budgetten in tijden van crisis

- Antwoorden van André Duval:

o Reclame uitgaven zijn degelijk investeringen -> goodwill bedrijf creëren
o Reclame creëert geen gedrag -> reclame mee met maatschappelijke golven entrends

Lees meer...

GEEF ME DE HEDENDAAGSE THEORIEËN OVER MOTIVATIE)

1. Doelentheorie

Uitgangspunt dat specifieke doelen de prestaties verbeteren en dat lastige doelen, indien geaccepteerd, tot betere prestaties leiden dan eenvoudige doelen
-> Goed toepasbaar in Angelsaksische en Noord-Europese landen

2. Voordelen van participatie in het stellen van doelen

- Verhoogt de acceptatie van doelen
- Betrokkenheid van WN bij lastige doelen
- Feedback dat gedrag stuurt en leidt tot betere prestaties

3. Motiverend werk

- Functieontwerp

Manier waarop functies in volledig afgeronde activiteiten worden ingedeeld

-> factoren die van invloed zijn op functieontwerp
o Vereisten van de veranderde omgeving
o Technologie
o Vaardigheden en capaciteiten in de organisatie, voorkeuren van het personeel zelf

- Taakverbreding
Vergroten van het taakbereik

-> aantal verschillende taken dat moet worden uitgevoerd en het verhogen van de frequentie waarmee deze taken worden herhaald

- Taakverdieping
Mate waarin WN’s hun werk in eigen handen hebben

4. JCM (Job Characteristics Model)

Structuur voor het analyseren en ontwikkelen van taken. Het model draait om 5 kenmerken van werk, hun onderlinge relatie en hun effect op het personeel

-> 5 kenmerken
- Variatie en vaardigheden
Hoeveel vaardigheden en capaciteiten zijn nodig?
- Taakidentiteit
in hoeverre is voltooiing van afgeronde en identificeerbare taken vereist?
- Taakbelang hoe

Lees meer...

BESPREEK DE 2-FACTORENTHEORIE VAN HERZBERG

De theorie dat interne factoren gerelateerd zijn aan voldoening en motivatie en externe factoren door ontevredenheid

- Hygiënefactoren
factoren die ontevredenheid over het werk wegnemen, maar werknemers niet motiveren

- Motivatiefactoren
factoren die tevredenheid over het werk en de motivatie verbeteren
-> probeert te verklaren waarom tevredenheid over het werk niet automatisch leidt tot verhoogde
prestatie
-> Het tegenovergestelde van tevredenheid is niet ontevredenheid, en het tegenovergestelde
van ontevredenheid is niet tevredenheid

Lees meer...

BESCHRIJF DE BEHOEFTEHIËRARCHIE VAN MASLOW

- Maslow rangschikt behoeften in een hiërarchie

o Lagere niveaus in de behoeftehiërarchie moeten substantieel bevredigd zijn,
voordat lagere behoeften kunnen worden bevredigd
o Een bevredigde behoefte motiveert een individu niet langer om die behoefte te bevredigen
o Wanneer je iemand wilt motiveren moet je weten op welk niveau in de
behoeftehiërarchie die persoon zich bevindt

- Behoeftehiërarchie

o Lagere (externe)
Fysiologische behoeften, veiligheid

o Hogere (interne)
Sociale behoeften, zelfrealisatie

Lees meer...

WAT IS MOTIVATIE?

Proces waardoor iemands inspanningen energie krijgen en worden gestuurd en volgehouden teneinde een doel te bereiken

Motivatie omvat hier elke inspanning gericht op een organisatiedoel

- Inspanning
Kwaliteit en intensiteit van de inspanning

- Richting
Gericht op consistent met organisatiedoel

- Volharding
Inspanning volhouden om die doelen te bereiken

-> Het motiveren van hoge prestatieniveaus van medewerkers werkt het best als WN’s zich betrokken voelen bij het werk

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen