Belevingseconomie
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
Je beleeft waar het merk voor staat, je brengt een gevoel mee. Belevingseconomie is een onderdeel van passiemarketing, een kenmerk van sponsoring.
Je beleeft waar het merk voor staat, je brengt een gevoel mee. Belevingseconomie is een onderdeel van passiemarketing, een kenmerk van sponsoring.
Je doet alsof je een evenement sponsort, maar je geeft er geen geld aan. Je associeert je bedrijf met een evenement zonder er sponsorgelden voor te betalen. Dit wordt gezien als een negatieve vorm van sponsoring.
Lijkt op product placement maar is sterker. In deze vorm van progammasponsoring krijgt je product een centrale rol in het programma.
Klein facet binnen een doelgroep die vaak moeilijk te bereiken is. Niches komen vaak voor bij kunstsponsoring omdat men dan een specifieke doelgroep bereikt.
Als bedrijf ga je samenwerken met een liefdadigheidsinstelling of een goed doel. Vervolgens bouw je hier dan een communicatiecampagne op. Consumenten kunnen dan via productaankoop een goed doel steunen en dit is vaak enorm succesvol. Dit is een vorm van cause-related marketing die het vaakst voorkomt.
Deze vorm van sponsoring is direct gekoppeld aan commerciële doelen van de onderneming. Bedrijven dragen financieel bij aan goede doelen en liefdadige organisaties in ruil voor publiciteit en associatie.