Rituelen bestrijden onzekerheid en ambivalentie
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
Hoe meer er onzekerheid bestaat in handelingssituaties, hoe groter de kans dat mensen hun heil zoeken in rituelen.
Hoe meer er onzekerheid bestaat in handelingssituaties, hoe groter de kans dat mensen hun heil zoeken in rituelen.
Handelingen die zeer zorgvuldig, performatief en zelfs theatraal worden uitgevoerd. Veel aandacht wordt besteed aan de correcte en fraaie uitvoering.
bv. maaltijden verschillen in de mate van ritualisering
Hoe ritueler een handeling wordt uitgevoerd, des te ondubbelzinniger maakt ze haar boodschap duidelijk.
bv. bedrijf ~> boodschap van de veiligheidsdienst wordt op verschillende manieren verspreid, ook zonder bijeenkomsten
Heel wat rituelen die een vitale rol spelen in onze samenleving nemen de vorm aan van een televisie-uitzending.
bv. finale van wereldcup
men kan ook helemaal alleen een rituele daad stellen
bv. tanden poetsen
bv. opruimen als er niemand in de buurt is (teken dat men efficiënt is) ~> bewust of onbewust heeft men dan een boodschap gecommuniceerd ook al is die enkel aan zichzelf gericht: aan de geïnternaliseerde sociale wereld in zichzelf ~> men is zowel performer als toeschouwer.
Durkheim: rituelen vormen de scheiding tussen het profane en het sacrale (maar hij analyseerde maar een beperkt aantal rituelen).
Wutnow leert van Goffman: rituelen kunnen ook in andere contexten voorkomen
bv. begroeting, tanden poetsen
Iedere sociale handeling bevat dus een rituele component. Studie van de rituelen = op zoek gaan naar de rituele dimensie in elk handelen.
bv. Myer en Rowan: rituelen van een bedrijf: veiligheidsdienst aanwezig
bv. Europees Centrum voor verdwenen kinderen
Rituelen zijn hulpmiddelen om betekenissen te communiceren die niet via de gebruikelijke communicatiekanalen gecommuniceerd kunnen worden. Het gaat dan om aangelegenheden die niet binnen het alledaagse zingevingspatroon vallen.
Rituelen hebben dus een symbolische functie: subtiele en impliciete betekenissen worden gecommuniceerd. Ook een expressief karakter, maar ze doen meer dan enkel emoties uitdrukken.