Menu

Identiteitsmanagement

de communicatiestrategieen dat mensen gebruiken om gedachten van anderen over jezelf te beinvloeden.

 ‘All the world is not, of course, a stage but the crucial ways in which it isn’t, are not easy to specifiy”!

 Je gedraagt je anders in verschillende situatie én bij verschillende mensen.

Lees meer...

Zelf-discrepantie theorie

 Er is een verschil tussen wie we denken dat we zijn, en wie we graag willen zijn!

  • Verschil tussen own actual en own ideal  teleurstelling, ontevredenheid
  • Verschil tussen own actual en own ought  schuldgevoel, ongemakkelijkheid, zelf-minachting
  • Verschil tussen own actual en other ideal  beschaamdheid, angst, gevoel bedreigd te worden
  • Verschil tussen own actual en other ought  angst, gevoel bedreigd te worden
Lees meer...

Domeinen van het zelf

- ‘Actual Self’  wat iemand (jij of iemand anders) gelooft dat je bezit (realiteit)

+ Own actual en Other actual is het zelfconcept!

- ‘Ideal Self’  wie jij graag zou zijn en/of wie andere mensen willen dat je bent (wens)

- ‘Ought Self’  wie je volgens jezelf zou moeten zijn en of. Wie je volgens anderen zou moeten zijn (plicht)

Lees meer...

Het ‘zelf’ veranderen

COGNITIEF CONSERVATISME

Dit concept zorgt ervoor dat we de neiging hebben om ons vast te houden aan een zelfconcept. Hierbij gaan we op zoek naar mensen die je werkelijke zelf bevestigen. We zijn minder bezorgd om de waarheid te leren over onszelf en meer op zoek naar het versterken van een gedeeld zelfconcept.

Het is vaak dat we ons oude/slechtere zelfconcept blijven zien, en er een ongeloof heerst bij het nieuw/betere zelfconcept --> anderen zien je mooier dan hoe jij jezelf ziet. (dit kan ook omgekeerd, bv. jezelf als tof zien terwijl je dit niet bent)

Problemen ontstaan wanneer we weigeren van een fout beeld af te stappen. Men gaat ongelukkiger leven wanneer je een fout beeld blijft hebben van jezelf. Dit heeft een invloed op het feit dat je je minder talentvol gaat gedragen of minder belang gaat hechten aan vriendschappen. Ontstaan van zelfbedrog en gebrek aan groei. Als je een onrealistisch beeld van jezelf hebt zie je de behoefte om te veranderen niet. In plaats van nieuwe talenten aan te leren of te werken aan relaties blijf je vasthangen aan je vertrouwde desillusie. Je denkt dat alles oké is . Deze disillusie wordt moeilijk te handhaven en dat resulteert tot een derde probleem: defensiviteit

Self-fulfilling prophecy

= Het zelf beinvloedt ons toekomstig gedrag en ook dat van anderen!

2 types:

1) self-imposed prophecies: wanneer je eigen verwachtingen invloed hebben op je gedrag. Als we weinig zelfvertrouwen hebben, hebben we meer ‘troubled’ relaties. Deze SFP kan ook zorgen voor zekerheid in het zoeken naar een job.

2) other-imposed prophecies: wanneer verwachtingen van anderen een invloed hebben op je gedrag.

Voorbeeld: ‘Pygmalion in the classroom’  wanneer leerkrachten info krijgen dat een kind slim is dan behandeld die persoon dat kind ook zo. Gevolg: kind presteert beter! Dit geld ook omgekeerd wanneer een leerkracht een kind als dom behandelt.

Lees meer...

De biologische basis van het zelf

1. Persoonlijkheid

H Stabiel door heen het hele leven

H Moeilijk om te veranderen

H Wordt gedeeltelijk ‘geerft’ van de ouders = genetische basis!

H Persoonlijkheid = gedeelde genen + ongedeelde genen + gedeelde omgeving + ongedeelde omgeving!

2. Zelf- herkenning

H Wordt spontaan ontdekt

H Kan niet aangeleerd owrden

H Andere dieren hebben het ook (= dit is bewijs voor een lange evolutionaire geschiedenis)

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen