Influence by the obvious
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
We hebben een tendens om snel te beoordelen; beoordeling is vaak gebaseerd op de meest duidelijke/ waarschijnlijke factor! MAAR de situatie is vaak complexer dan dit!
We hebben een tendens om snel te beoordelen; beoordeling is vaak gebaseerd op de meest duidelijke/ waarschijnlijke factor! MAAR de situatie is vaak complexer dan dit!
We denken vaak dat wat we denken gelijk is aan wat andere mensen denken!
+ Dit kan leiden tot miscommunicatie
REDEN ? Weinig empathie!
wanneer je een slechte eerste indruk geeft aan iemand is het heel moeilijk om van dat negatief beeld verlost te worden
De tendens om op basis van 1 positief kenmerk, een gehele positieve impressive van een persoon te vormen. (dit is meestal bij fysische aantrekkelijkheid, hoe je eruit ziet)
Bv. solliciatie; twee even goede kandidaten --> meest aantrekkelijke persoon krijgt de job.
We vormen zeer snel eerste indrukken. Dit gebeurt binnen de seconde! We geloven heel hard in ons buik gevoel. Deze eerste indruk is belangrijk voor de ‘trustworthiness’ =vetrouwenswaardig!
We neigen naar de veronderstelling dat de ‘eerst gegeven’ informatie van groter belang is!
+ Dit komt ook voor bij de ‘laatst gegeven’ informatie = informatie tussenbeide heeft dus het minste effect!