Menu

Verzamelen en verspreiden van marktinformatie

Deel dit artikel:

Organisatorisch bestaat marktgerichtheid er fundamenteel in marktinformatie te verzamelen en vooral intern te verspreiden. Uiteraard slaat dit enerzijds voor een belangrijk deel op de vertolking van de noden en voorkeuren van klanten. Anderzijds heeft marktinformatie betrekking op de factoren die deze noden beïnvloeden en verklaren.

Het verzamelen van marktinformatie omvat niet alleen klassieke vormen van marktonderzoek zoals bv. Enquêtes. Marktinformatie kan ook verzameld worden via allerlei andere formele en informele middelen, primaire en secundaire middelen bv. Vergaderingen en interviews met klanten en handelscontacten, analyse van verkooprapporten, databanken, formele marktonderzoeken. De verzameling van marktinformatie is niet de uitsluitende verantwoordelijkheid van de marketingafdeling.

Naast de verzameling van marktinformatie, veronderstelt de toepassing van marktgerichtheid ook de verspreiding van marktinformatie.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen