Menu

Supporting

Deel dit artikel:

 wanneer de luisteraar toont dat hij solidair is tov de situatie van de spreker

Er zijn verschillende types:

  • Empathizing (inleven): ik begrijp het, ik voel het
  • Agreement (akkoord) = je hebt gelijk
  • Offers to help: ik ben hier voor je
  • Praise (loven): dat heb je goed gedaan
  • Reassurance (geruststelling): het slechtste is voorbij,…

Slechte manieren op support te tonen:

ó ‘Maak je geen zorgen’ is geen goed antwoord. Je mag de gevoelens van de ander niet kleineren.

  • Dingen minimaliseren ‘dit is niet vergeleken met…’
  • Focussen op dan in plaats van hier en nu
  • Zelf de situatie veroordelen ‘het is je schuld niet’
  • Focussen op jezelf ‘ik heb hetzelfde meegemaakt’
  • Je zelf verdedigen ‘ik heb niets te maken met deze hele situatie’

Richtlijnen voor effectief support

  • Erkennen dat je de ander kan ondersteunen in zijn of haar struggle, zonder zijn of haar beslissingen goed te keuren.
  • Let op de reactie van de andere persoon op jouw support
  • Wees er van bewust dat support niet altijd welkom is

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen