Menu

Stijl van leiding geven en interne communicatie

Deel dit artikel:

Bevelend

- Sterk taakgericht / weinig mensgericht

- Waardering voor werknemer wordt afgemeten aan zijn prestatie

- Werksfeer zodanig ingericht dat het werk niet beïnvloedt word door problemen en menselijke interacties

- Manager neemt zelf de beslissingen  hij neemt het initiatief

- Creativiteit van de medewerkers wordt niet gewaardeerd.

- Communicatie

- Eenrichtingsverkeer

- Zakelijke formele sfeer

- Geen sprake van groepsvorming

Onderhandelend

- Sterk taakgericht / sterk Mensgericht

- Werk en mens worden zoveel mogelijk geïntegreerd door de ideeën van mensen zoveel mogelijk te betrekken bij de besluitvorming

- Zo weinig mogelijk routine oplossingen

- Leidinggevende neemt niet zozeer de beslissing maar geeft richting aan het werk en zorgt er dus voor dat er een beslissing wordt genomen

- Communicatie

- Duidelijk 2 richtingsverkeer

- Leidinggevende is geen allesweter

- Er wordt met de medewerkers naar een oplossing gezocht

- Wederzijds begrip en steun staan centraal

Participatief

- Weinig taakgericht / sterk mensgericht

- Moraal van de medewerkers en sfeer op de afdeling staan voorop

- Arbeidssituatie wordt afgestemd op de belangen van de medewerkers

- Medewerkers worden geaccepteerd zoals ze zijn

- Bij problemen worden oplossingen gekozen die het minst verzet creeërn bij de medewerkers

- Communicatie

- Informele communicatie

- Geen bevelen maar verzoeken

Delegeren

- Weinig taakgericht / weinig mensgericht

- Leidinggeven is gericht op regels en procedures

- De chef wil zo weinig mogelijk verantwoording dragen

- Geeft medewerkers werk en laat ze verder hun gang gaan

- Beoordeling medewerkers op het al dan niet volgen van de regels en procedures

- Fouten worden alleen gecorrigeerd als de chef zelf er last van zou hebben

- Communicatie

- Manager fungeert als doorgeefluik van mededelingen van zijn chef naar zijn medewerkers

- Communicatie beperkt zich tot een minimum

- Werkoverleg alleen als het verplicht is

- Er wordt tijden een eventueel overleg geen beslissingen genomen.

Corporate communicatie

Via communicatie probeert men het beeld dat bestaat over de organisatie in hoofden van verschillende doelgroepen te beïnvloeden. Dat beeld wordt ook het imago genoemd.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen

Door het bezoeken van onze website gaat u ermee akkoord dat wij cookies gebruiken om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring krijgt.
Ik begrijp het !