Menu

Sequential choice in group setting: Taking the road less traveled and less enjoyed

Deel dit artikel:

Je neemt vaak een andere keuze dan degene voor je, maar geniet minder van die keuze, omdat het minder je eigen keuze is.

In een groepscontext: Afweging tussen individuele doelen en groepsdoelen

Simulatie: Er zijn een bepaald aantal mensen die aan een tafel zitten en een bepaald menu (input) kiezen. Vervolgens worden ze met een computer willekeurig herschikt. Er wordt dan een

variëteitsindex (V) bepaald en voorspeld. Deze wordt vergeleken met de daadwerkelijke variëteit in tafels.

Studie 1 (Lunch): In een groep stijgt de variëteit in keuze ten opzichte van als de keuze alleen gemaakt zou worden.

Studie 2 (Beer): Toont aan of de grotere variëteit in groepen uit te sluiten is door de bestelling op te nemen zonder dat groepsleden je bestelling kunnen zien. Het blijkt dat er dan minder variëteit is. Bier lekker vinden als je in een groep kiest of als individueel.

Verder wordt het ‘sequential order effect’ getest. Dat betekent dat de eerste doe kiest meer tevreden is met zijn keuze, aangezien hij alle mogelijke keuze/variëteit heeft.

Studie 3: Wijnen kiezen: informatie over de wijnen vs. Geen informatie gegeven. Als er geen informatie is, is er meer variëteit (V) dan bij wel informatie (deze V ligt alsnog hoger dan wanneer je individueel een keuze maakt). NFU = need for uniqueness . Deze heeft een sterker effect op de sequentiële variëteit dan op het informatie verzamelen.

Er zijn vier soorten doelen: eigen smaak verzadigen, spijt voorkomen, informatie verzamelen, zelf-presentatie. Uiteindelijk zien de doelen er uit als figuur 1. INFORMATION GATHERING??

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen