Menu

Publieksonderzoek

Deel dit artikel:

Doelstellingen: media- versus publieksgecentreerd

Publieksonderzoek:

  • Meten van feitelijk en potentieel bereik voor boekhoudkundige en reclamedoeleinden
  • Onderzoek naar nieuwe marktmogelijkheden (testen van media-producten)
  • Verbetering van effectiviteit

Kijk en luisteronderzoek (k&l):

  • Tot ontwikkeling in cocurrentiële, commerciële context van vooroorlogse VS-mediamarkt (Na WOII ook in Europa – op nationale basis)

-Duidelijke tendens: meetinstrumenten en het onderzoek werden steeds ----verfijnder; steeds meer ruimte voor meer kwalitatieve aspecten

  • Vragen en problemen:

-Representativiteit

-Nauwkeurigheid van de instrumenten

-Invloed van de kijkmeting op het gedrag

-Onderontwikkeling van meer kwalitatieve aspecten als waardering, voldoening

-Verwerking- en softwareproblemen

  • Vooral toegespitst op behoeften commerciële sector:

Dwang van de cijfers heeft gevolgen voor media-sector

Op organisatorisch vlak; ook op inhoud en vorm; klimaat

  • Binnen deze concurrentiële sfeer wordt ontvanger gezien als een consument en diene verschillende technieken aangewend te worden om zijn/ haar aandacht zoveel mogelijk te trekken

Publieksgecentreerd onderzoek:

  • Vooral door communicatiewetenschappers (evalueren media performance vanuit perspectief van de ontvangers

Onderzoekstradities

3 onderzoekstradities:

Structurele traditie

  • Ontstaan naar aanleiding noden van de media-industrie
  • Bevat de vroegste en meest eenvoudige soorten onderzoeken naar media-publiek (omvang publiek; bereik; samenstelling publiek in sociale termen
  • Kwantitatieve methoden
  • Vroegste vormen massacommunicatieonderzoek: focus op mogelijke effecten massamedia
  • Typische effectenmodel waarbij publiek = weerloos, passief slachtoffer

Gedragstraditie

  • Reactie op vroegere direct-effecten model
  • Centraal: mediagebruik (ipv media-effecten)
  • Mediagebruikers = actief (wat doen mensen met de media)
  • Kwantitatieve methoden

Culturele traditie

  • Op kruispunt sociale wetenschappen en letteren
  • Veel kwalitatieve methoden
  • Aandacht naar studie van de populaire cultuur in al zijn vormen (mediateksten zijn belangrijk)
  • Publiek = lezer (interpretatieve gemeenschap)
  • Mediagebruik = reflectie van de socio-culturele context, als een aspect van de alledaagse ervaring

Onderzoeksmethoden

Kwantitatieve methoden; kritiek:

Studies doen vaak beroep op zelfrapporteringen (self-reports)

  • = respondenten moeten zelf hun gedrag omschrijven
  • Vraag: hoe betrouwbaar? (mediagedrag vaak weinig bewust – moeilijk te omschrijven/ mensen niet altijd eerlijk)

zijn transversaal (cross-sectional)

  • = men ondervraagt een groep mensen/ respondenten éénmaal
  • Opleveren momentopname (niet mogelijk causale conclusies te trekken)

Gebruiken niet uniform gedefinieerde en geoperationaliseerde concepten

  • Men is zeer onnauwkeurig met terminologie en operationalisering
  • Studies spreken elkaar vaak tegen

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen