Positioneringsstrategieën
- Prototype
- Prototype = merk dat alle positieve en negatieve eigenschappen heeft die de categorie bepalen
- Weg naar het leiderschap
- Vb.: Disney
- Rationele benefit
- Als eerste of als beste invulling geven aan rationele aspecten van een behoefte
- Rationele benefit = USP
- Vb.: Dash
- Emotionele benefit
- Een goed gevoel, een glimlach, een prettige gedachte,… kunnen invloed hebben op het moment van de keuze
- Vb.: Parfum
- Waarde
- Merken proberen aansluiting te zoeken op basis van relevante waarden (drijfveren)
- Streven naar geluk, vrijheid, vriendschap, veiligheid
- Vb.: Libelle
- Moment
- Tijd kan een doorslaggevende rol spelen moment van consumeren
- Vb.: Kit-kat, Coca-Cola, Cup a soup
- Prijs
- Aspect “prijs” vinden mensen zeer belangrijk
- Retail lage-prijspositionering (vb.: Aldi, Hema, C&A)
- Hoge prijs = goede basis voor positionering hoe duurder, hoe beter
- Vb.: Colruyt, Apple
- Doelgroep
- Bepaalde doelgroep voor ogen hebben
- Vb.: Pepsi, L’Oreal, Bank van Breda
- Distributiewijze
- Gemakkelijk te verkrijgen?
- Vb.: Tupperware enkel via demonstraties
- Design
- Verschijningsvorm of verpakking is zeer belangrijk
- Vb.: Apple, Alessi
- Mentaliteit
- Producten en diensten lijken op elkaar onderscheiden door mentaliteit
- Vb.: Sony