Menu

McDonaldizering

Deel dit artikel:

Ritzer: heel onze cultuur krijgt meer en meer kenmerken van de fastfood-business. De laatste eeuwen is er een rationalisatieproces aan de gang en hoe McDonalds tewerk gaat is de laatste stap in dit proces: zo efficiënt, onweerstaanbaar en kopieerbaar ~> duikt wereldwijd in vele varianten op. Niet enkel in de hamburgerbusiness zelf: McWorld (Barber).

McDonalds is een vorm van rationalisatie. Vier kenmerken van de rationalisatie:

  • efficiëntie: nauwgezette productiehandelingen, geen tijd meer te verliezen met het eten
  • berekenbaarheid: productie en consumptie in termen van gestandaardiseerde eenheden
  • voorspelbaarheid: overal op dezelfde wijze, dezelfde inrichting, hetzelfde eten, dezelfde omgangs- en bedieningsvormen
  • gecontroleerd: niets wordt aan het toeval overgelaten: strenge regels en procedures waardoor de keuzemogelijkheden erg beknot worden
  • De sociale organisatie à la McDonalds belichaamt doelrationaliteit in zijn meest zuivere vorm.
  • Geen oponthoud, geen storingen, geen verassingen.
  • Verschillen worden uitgevlakt of gereduceerd tot kooppreferenties en dus onschadelijk gemaakt.
  • Beangstigend: we merken de tralies niet op die ons gevangen houden.
  • Moderne mensen zitten gevangen in een ijzeren kooi van hun rationaliteit en efficiëntie.
  • Het is vooral aantrekkelijk voor kinderen; je mag je volledig laten gaan en de civilisatie achter je laten.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen