Menu

Marktgerichtheid

Deel dit artikel:

Er zijn verschillende definities van marktgerichtheid.

In zijn oorspronkelijke omschrijving, halfweg 20e eeuw, was marktgerichtheid een verzoening van 3 fundamentele elementen in de marktbewerking, namelijk:

  • Focus op de klant
  • gecoördineerde marketinginspanning
  • winstgevendheid

Volledigheidshalve wordt de vrij vertaalde definitie van Deshpande, Farley en Webster eraan toegevoegd. Volgens hen is marktgerichtheid ‘een geheel van overtuigingen die de klant in het brandpunt van de belangstelling plaatsen, zonder andere belanghebbende te willen uitsluiten zoals eigenaars, managers en werknemers, en dit om de winstgevendheid van de onderneming of organisatie te bewerkstelligen op lange termijn.’

  • Marktgerichtheid heeft een mentale kant
  • Deze definitie onverbloemt het eigen ondernemings- of organisatiebelang van de initiatiefnemer als onderlinge doelstelling.
  • Ze stelt dus langetermijnwinstgevendheid voorop!

Als we dit alles samen nemen kunnen we stellen dat marktgerichtheid het volgende is:

‘Een mentale en organisatorische ingesteldheid waarbij de externe omstandigheden in het algemeen en de markt in het bijzonder een cruciale rol spelen in de marktbenadering, naast uiteraard enkele andere essentiële uitgangspunten zoals de mogelijkheden en de middelen van de organisatie.’

De externe omstandigheden zijn oa de concurrenten, overheid,… Er zijn geen dogma’s, maar open mentaliteit voor veranderingen.

Marktgerichtheid in 1 zin: de belangstelling voor en tegemoetkoming aan het marktgebeuren.

Marktgerichtheid is veel-dimensionaal: het verwerkelijkt en toont zich in tal van facetten van het marketinggebeuren.

Kenmerken:

  • De marktgerichtheid vergt empatische ingesteldheid met de markt.
  • De producten zijn oplossingen die inspelen op de behoeften.
  • De marketinginstrumenten worden zorgvuldig op elkaar afgestemd.
  • Er is afstemming van de verschillende afdelingen.
  • Evaluatie: niet alleen interesse in omzet en winst (niet op korte termijn); men heeft ook interesse in tevredenheid, bedrijfs- en merkenimago, klachten,…

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen