Informatie en berichtgeving
Pers: alle instanties die zich bezighouden met het verzamelen en verspreiden
van nieuws
Redacties: zowel actief als passief met nieuwsgaring bezig
passief = dat een redactie ontvanger is van nieuws dat haar wordt
toegezonden en dat niet afkomstig is van een persbureau
waarop ze geabonneerd is
Veel instanties vinden het nuttig om de pers in te lichten over wat er in hun werkterrein gebeurt. Deze persberichten hebben uiteenlopende namen:
- stukken - communiqués
- handouts - releases
- mediaberichten - mededelingen voor de pers
Dit materiaal kan voorzien zijn van embargo (verzoek niet tot publicatie over te gaan op een genoemde datum, soms zelfs genoemd uur)
Het staat de redacties vrij om van dergelijke mededelingen gebruik te maken, te verwerken, of te herschrijven. Maar meestal verzeilen ze in de prullenmand…
Afzenders
= mensen of instanties die iets bekend willen maken, zonder de vorm van de advertentie te kiezen, iedereen kan dat.
- commerciële instellingen (willen zakelijk belang dienen)
→ komt geloofwaardig over, want journalist vond het de moeite om op te nemen - niet-commerciële instellingen (iets melden dat van algemeen belang is)
Vaak wordt hier ook eigen belang van de instelling gediend.
Persberichten
Geschreven door: - professionele tekstschrijvers
- niet-professionele tekstschrijvers
Vorm van persmededelingen: Lezen
- grote bedrijven of instellingen → fraai ogende mededelingen op duurder papier
(+ kleurenillustratie)
- boodschappen met grote actualiteitswaarde → ‘snel drukwerk’
Enkele vormelijke conventies: Lezen
- naam + adres van afzender, datum, naam, telefoonnummer en doorkiesnummer van de voorlichter
- aanduiding van de aard van de inzending
- embargo indien nodig
- persmededeling moet ook behoorlijk ogen
Enkele inhoudelijke conventies: Lezen
- moet duidelijk nieuws bevatten of nieuws beloven
Wie stuurt een persbericht? Iedereen
- commerciële instellingen
Aandacht richten op eigen bedrijf, produkt, goede naam, commercieel resultaat.
Men wil altijd iets aanprijzen. (Reclameachtige of PR-achtige toon)
Bevooroordeeld door redacties.. Aanzien als objectief!
Taak van de voorlichter hier om zo de info zo zakelijk en exact mogelijk te maken.
Het is belangrijk dat hij hier op lange termijn een goede relatie opbouwt!
- niet-commerciële instellingen (openbaar bestuur, wetenschap,…)
Afzenders hier willen hun mededeling in de eerste plaats zien als voorlichting.
Het is van belang en vereist om de burgers te informeren over alles wat ze moeten
weten om tot een eigen oordeel te komen en om gebruik te kunnen maken van de
rechten en mogelijkheden.
Voorlichter = vertaler
(Hij moet wetten, regelingen, besluiten of rapporten zo herschrijven dat ze voor
iedereen duidelijk zijn)