Menu

Imago van de organisatie

Deel dit artikel:

- Imago = indruk dat een individu op een bepaald tijdstip heeft van de organisatie  veranderlijk van individu tot individu

  • Er is een publieke opinie, maar vaak heb je specifieke imago’s bij verschillende doelgroepen

- Onderdelen van een imago

  • Materiële elementen = tastbaar (vb.: producten, service, winkels, fabrieken, communicatie, bedrijfsnaam, logo, verpakking, werknemers,…)
  • Immateriële elementen = geen rechtstreeks effect voor het imago, tripple-bottom line (vb.: ondernemings-, personeels- en milieubeleid, idealen en overtuigingen van het personeel, cultuur van het land, berichten in de media,…)

- Wat zit er in een imago?

  • Cognitieve laag: bestaat uit kennis van de mens, het ding/onderwerp  “wat weet ik?”
  • Affectieve laag: emoties betreffende de mens, het onderwerp  “wat voel ik?”
  • Visuele laag: wat je voor je ziet  “wat zie ik?”
  • Laag van oordeel: vormt ons oordeel over de mens  “wat vind ik?” (= belangrijk voor PR)

- Voordelen positief imago

  • Positieve consumentengevoelens bij nieuwe producten
  • Hogere prijzen
  • Consumententrouw  herhalingsaankopen
  • Positieve mond-tot-mondreclame
  • Aantrekken van goede werknemers
  • Gunstigere beoordelingen door financiële journalisten en analisten

- Overgaan tot actie

  • Het gewenste imago creëren  gewenste imago moet samenvallen met de onderneming/producten/diensten
  • Het imago opfrissen
  • Het imago veranderen
    • Niet door woorden, wel door ervaringen van mensen over het veranderde gedrag van de onderneming
    • Bestaand beeld veranderen is moeilijk (bijna onmogelijk)

Een lang opgebouwd imago kan in één klap vernietigd worden. Herstel van het imago kost enorm veel tijd eens de reputatie beschadigd is.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen