Menu

Framing

Deel dit artikel:

Stel, door een griep zullen 600 mensen doodgaan. Door een griepprogramma kun je twee dingen doen:

1. A: 200 mensen redden, B: 33% kans dat iedereen overleefd en 66% kans dat iedereen doodgaat.
a. Kans is groot dat je A kiest.

2. A: 400 mensen gaan dood, B: 33% kans dat niemand doodgaat en 66% kans dat iedereen doodgat.

a. Kans is groot dat je B kiest

Hier is dus geen invariance, mensen zijn niet vast/stabiel in hun keuze (preference
reversal, niet conform aan expected utility theory).

1. heet risk aversion. Als iets positief geframed is, neem je minder risico
2. heet risk seeking. Als iets negatief geframed is, neem je meer risico.

  • stel je de vraag met als doel de probabiliteit of de waarde?
  • Wanneer iets negatiefs geformulierd is zullen mensen eerder een risico nemen

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen