De functies van massacommunicatie
- variëren met de maatschappijvorm
- directe en indirecte invloed van media verschillen ngl. politiek-maatschappelijke
structuren
Vooral in uiterst rechtse en linkse samenlevingen wordt massacommunicatie vaak gebruikt om politieke of nationale idealen en denkbeelden over te dragen. (Vb. China: pers & omroep → spreekbuis van de regering)
In de kapitalistische maatschappij is winst het primaire doel van massacommunicatie. Toch zijn er een aantal gedragscodes om de inhoud van de boodschappen binnen de perken van het fatsoen te houden. Hier is er bijna volledige persvrijheid (Zelfcensuur echter om overwegend commerciële doeleinden).
8 functies / bedoelingen van de zender:
- 1. Amuseren
- 2. Informeren en informatie interpreteren
- 3. Socialiseren (overdragen van cultuur, normen en waarden, het scheppen van gedragsnormen en het bevorderen van de nationale eenheid)
- 4. Opleiden en instrueren
- 5. Samenleving bewaken, mistoestanden aan de kaak stellen en sociale veranderingen op gang brengen
- 6. Economie stimuleren (verschaffen van productinformatie en maken van winst)
- 7. Dagelijks ritueel verschaffen: vrije tijd structureren
- 8. Basis voor geschiedschrijving leggen
Socius-functie